FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/11/2012

Beräkning av bodelning - samboförhållande

Om en sambo har tagit lån på 10000000 och den andre har betalat sin del kontant för köp av ett gemensamt boende hur gör man då när förhållandet tar slut. Hur gör den som har lånet och den som har betlalt sin del inte vill sälja.

Lawline svarar

Hej! När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om en av samborna begär det. Hur bodelningen ska gå till och hur beräkningen ska göras framgår av sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376). En bodelning innebär att er samboegendom fördelas mellan er. Med samboegendom avses bland annat gemensam bostad som införskaffats för gemensamt bruk (se §8 samt §3 och §5 sambolagen). Vid bodelningen ska först era andelar i samboegendomen beräknas. Vid beräkningen av era respektive andelar av samboegendomen ska var och en, från det ni äger av egendomen, dra av de skulder som belöper på denna. Den sambo som har tagit ett lån på 1 000 000 kr ska således dra bort denna summa från sin samboegendom. Sedan avdrag för skulder har gjorts läggs respektive samboegendom samman och härefter delas värdet (se 12, 13 och 14 §§ sambolagen). Om er bostad var värd 2 000 000 kr och den ena sambon tagit ett lån om 1 000 000 kr skulle en beräkning göras på följande sätt: +Sambo med lån + +Sambo utan lån+ Bostad 1 000 000 kr Bostad 1 000 000 kr Lån -1 000 000 kr Samboegendom summa: 0 kr Samboegendom summa: 1 000 000 Samboegendomen läggs samman och uppgår då till 1 000 000 kr som ska delas. Ni får då 500 000 kr var av samboegendomen. Det är även möjligt för den ena sambon att erhålla en större del av samboegendomen om det med hänsyn till samboförhållandets längd samt de ekonomiska förhållandena skulle anses som oskäligt att värdet av samboegendomen delas lika (se 15 § sambolagen). Om den ena sambon inte vill sälja bostaden utan i stället vill bo kvar, är han/hon skyldig att lämna egendom som motsvarar värdet eller om detta inte är möjligt, att betala motsvarande belopp i pengar (se 16 och 17§§ sambolagen). Lycka till!
Maria LindgrenRådgivare