FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/10/2012

Utgör föremål tillförda en fastighet av nyttjanderättshavare fastighetstillbehör?

Hej. Vi har precis sagt upp ett hyreskontrakt på ett hus vi hyr. För ett år sedan köpte vi en luftvärme pump för 35000kr och installerade den efter tillstånd från hyresvärden. vi betalade även installationen(fast installation). Nu säger hyresvärden att vi inte får ta med oss den när vi flyttar, då den tillhör nu fastigheten!?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. När det gäller tillbehör till fastigheter återfinns regleringen kring detta i 2 kap. jordabalken (JB). Till fastigheter hör byggnader, och till byggnader hör bl.a. luftvärmepumpar, se 2 kap. 1-2 §§ JB. Enligt 2 kap. 4 § första stycket JB gäller dock att föremål som en nyttjanderättshavare har tillfört fastigheten inte hör till fastigheten, om inte föremålet och fastigheten kommit i samma ägares hand. Det framgår av er fråga att ni hyrde bostaden av fastighetsägaren. Ni är alltså att se som nyttjanderättshavare, och föremål som ni tillfört fastigheten blir därmed inte fastighetstillbehör, om inte ni förvärvar fastigheten eller den nuvarande fastighetsägaren förvärvar föremålet som ni tillfört densamma. Detta verkar inte vara fallet. Luftvärmepumpen utgör därmed inte något fastighetstillbehör och ni har därför rätt att medta denna vid flytt. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare