LIKHETSPRINCIPEN - BOSTADSRÄTTSFÖRENING

Får en bostadsrättsförening tillåta försäljning av råvind med terassbygge och samtidigt neka befintliga vindsvåningar att bygga en terass

Lawline svarar

Hej! Enligt den s.k. likhetsprincipen, som gäller för bl.a. bostadsrättsföreningar, får medlemmarna i föreningen inte behandlas olika, om det inte är motiverat av sakliga skäl, se t.ex. NJA 1977 s. 393. Tyvärr är det svårt att med ledning av din fråga avgöra dels om det faktum att föreningen nekar medlemmarna med vindsvåningar att bygga terasser utgör olika behandling, dels huruvida denna i så fall skulle vara sakligt motiverad. Om det är så att den terass som är aktuell för försäljning byggdes nyligen, dvs. att föreningen gav en viss medlem tillåtelse till detta men samtidigt vägrar att tillåta andra medlemmar att göra samma sak, skulle det kunna innebära särbehandling. Särbehandlingen skulle då utgöras av att föreningen gav en medlem tillåtelse, men inte de andra. Att föreningen endast tillåter försäljningen av en sedan länge befintlig vindsvåning med tillhörande terass är dock troligen inte att anse som särbehandling. Om man kommer till slutsatsen att en särbehandling förelegat måste sedan en jämförelse göras mellan vindsvåningen med befintlig terass och de övriga vindsvåningarna för att avgöra om det funnits sakliga skäl för detta. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare