Ingår kontanta medel vid en bodelning enligt sambolagen?

Min mors sambo har avlidit. Bodelning skall ske med sambons två barn. Får min mor del av sambons kontanta medel på bank? Eller är det bara samboegendom som ingår vid delning för hennes räkning. Och hans barn ärver bankmedlen?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vid en bodelning enligt sambolagen är det endast samboegendom som ingår, se 8 § första stycket sambolagen. Samboegendom utgörs enligt 3 § sambolagen av den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Till det gemensamma bohaget räknas möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, se 6 § sambolagen. Kontanta medel utgör därmed inte samboegendom och ska alltså inte ingå i en bodelning enligt sambolagen. Vid bodelningen kommer således inte några kontanta medel att ingå, utan dessa tillfaller din mors f.d. sambos bröstarvingar enligt ärvdabalken. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare