Fråga om hyresgäst har rätt att ta med sig fast skruvat badrumsskåp vid flytt

Flyttat från en hyresrätt och tagit med mig ett skåp som jag köpte av förra hyresgäst. Sitter i badrummet. Nu är det så att hyresvärden vill kräva mig på utbyta av kakeln som sitter på väggen. Kan tillägga att vi inte fått tagit del att besiktningsdokumentet. Vi har bott i hyresrätten i 1år.

Lawline svarar

Hej Jon! Ett hyresavtal ger endast hyresgästen en nyttjanderätt till egendom. Hyresavtal ger alltså inte dig som hyresgäst äganderätt till någonting. Detta innebär att du är skyldig att återställa lägenheten så som den var när du flyttade in. Som hyresgäst har du ingen rätt att ta med dig fast skruvade badrumsskåp, köksskåp etc som hör till fastigheten. Som hyresgäst har du inte ens rätt att montera dit dina egna saker utan särkskild tillåtelse från hyresvärden. Den ända förändring en hyresgäst kan göra utan hyresvärdens tillåtelse är att utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder, se 12 kap 24a § Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan. Frågan om skyldighet för hyresgästen att betala ersättning enligt första stycket prövas av hyresnämnden. Med vänlig hälsning,
Lisa SennerbyRådgivare