FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/08/2012

Giftorättsgods

Hej! Jag och min exman har begärt skilsmässa. Vi har gemensamt köpt en bil som vi ännu inte betalat av alla skulder på. Min exman använder nu bilen då jag har köpt en ny. Ska min exman köpa ut mig på något sätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga! Enligt äktenskapsbalken 7 kap. 1 § är all makes egendom giftorättsgods om det inte är enskild egendom (se https://lagen.nu/1987:230). Eftersom ni köpt bilen gemensamt och det inte verkar finnas något äktenskapsförord att det är enskild egendom ska bilen ingå vid bodelningen. Vid en bodelning enligt 9 kap. Äktenskapsbalken ska egendom delas lika mellan er. Detta gäller även skulder som ni har. Detta betyder att hälften av bilen tillhör dig, och även hälften av skulderna. Men troligtvis har ni även annan egendom som ska delas upp mellan er, och även andra skulder. Vid bodelningen kommer det att fastställas hur mycket varje person ska ha, när skulder är avdragna. Vill någon av er t.ex. behålla hus, bil o.s.v. ska den andra personen ersätta detta värde.
Lawline RådgivareRådgivare