FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/08/2012

LAGFART - SPANSK FASTIGHET

Min man och jag, gifta sedan många år, äger en fastighet i Spanien sedan ca 30 år tillbaka för vilken min man ensam står som ägare/lagfart. Vi önskar nu få gemensam lagfart. Hur gör vi och vad kostar det? Mvh

Lawline svarar

Hej, Spanska lagfarter kallas escritura publica. Lagfart söks inför en notarius publicus. Förfarandet kostar normalt mellan 600 och 800 euro. Notera att det kan tillkomma skatter och andra offentliga avgifter. Ovanstående är de allmänna lagfartsregler jag lyckats gräva fram. Det är mycket möjligt att det finns andra regler som gäller makar söker gemensam lagfart på en redan ägd fastighet. För ett uttömmande, detaljerat svar och andra råd rekommenderar jag er att ta kontakt med en spansk jurist eller någon annan expert på spanska fastighetsaffärer. Lycka till! Hör gärna av er igen om ni skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare