Fördelning av kostnader i samband med separation mellan sambor

Ska separera med min sambo. Står för hälften var Problem: har alltid betalt alla räkningar och alla renoveringskostnader för vårt hus i fem år, är det något av detta jag kan räkna av vid en seperation? Fick även för åtta månader sen pengar från mitt försäkringsbolag för en livslång skada. Tog då en del av dessa pengar för att installera en braskamin som både sänkte värmekostnaden och gjorde så att min hälsa blev bättre. Vad jag förstått så kan jag inte få ut något för detta heller? Och är det rätt uppfattat att man vid en seperation skall betala lika mycket för drift och armotering tills huset är sålt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! När du och din sambo separerar kommer, om någon av er begär bodelning, en sådan ske i enlighet med 8 § i sambolagen. Er gemensamma bostad och bohaget (möbler, hushållsmaskiner m.m.) kommer då delas lika er emellan enligt 12-14 §§ sambolagen. Vem som betalat räkningar, renovering, braskamin m.m. spelar här ingen roll utan bostaden och bohaget ska ändå delas lika. Gällande driftskostnader och amorteringar under tidsperioden mellan separation och bodelning/försäljning av bostaden finns mig veterligen inte reglerat. Vanligen brukar dock den som bor kvar i huset/lägenheten betala driftskostnaderna då det är denne som faktiskt får något ut av dessa kostnader och sedan brukar man dela på amorteringskostnaderna då minskningen av lånet gynnar båda parterna då bostaden och lånet på bostaden ska delas mellan samborna vid ev. bodelning. Ev. reparationer för att öka priset på bostaden vid försäljning brukar också delas lika mellan parterna då båda parterna gynnas av en ev. prisökning på bostaden. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare