Upphörande av samboförhållande

Hej! Är på väg att separera från ett samboförhållande med yngsta barnet 16 år. Vi äger idag vår bostadsrätt tillsammans. Fråga1: min sambo tycker han har rätt till 6 månaders betänketid som om vi vore gifta innan jag kan be honom köpa ut mig. Innan dess får jag inte "agera" ekonomiskt prata med banker m.m Stämmer det för sambo? Fråga2: Om jag tar hem en värderare av lägenheten hotar han att anmäla mig för "hemfridsbrott". Kan han göra det när jag äger halva?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett samboförhållande kan upphöra juridiskt på flera olika sätt, se 2 § Sambolagen. I detta fall ligger en separation till grund och samboendet upphör då när en utav er flyttar ut ur den gemensamma bostaden eller då någon begär att en bodelningsförrättare ska förordnas. Precis som du skriver måste gifta par med minderåriga barn ha 6 månaders betänketid innan tingsrätten kan besluta om äktenskapsskillnad. Någon liknande bestämmelse finns inte för sambor. Ett samboförhållande upphör när någon av situationerna upptagna i 2 § Sambolagen föreligger, oavsett om det finns gemensamma barn som inte fyllt 18 år. Din sambo har med andra ord ingen rätt att begära att du avstår från att tala med banker och dylikt. Du har däremot inte rätt att avhända dig bostadsrätten eller bohag som utgör samboegendom utan din sambos medgivande. Om din sambo motsätter sig separationen kan du hos tingsrätten ansöka om att en bodelningsförrättare förordnas som kan hantera bodelningen, se 26 § Sambolagen. Hemfridsbrott föreligger enligt 4 kap. 6 § Brottsbalken då någon olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad. Om du tar hem en mäklare mot din sambos vilja kan hemfridsbrott föreligga. I rättsfallet NJA 1944 s. 67 dömdes en person som kvarstannat i en lägenhet trots uppmaning från ena maken att lämna bostaden för hemfridsbrott. Den andra maken samtyckte till att personen stannade. Det går dock inte att säga säkert huruvida den hypotetiska situationen att du tar en mäklare till er gemensamma bostad mot din sambos vilja skulle bedömas som hemfridsbrott av en domstol. Hoppas ni hittar en bra lösning. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare