Vem ansvarar vid fel i poolrenovering - poolföretaget eller byggfirman?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du undrar vem du bör rikta ett skadeståndskrav mot efter att en poolrenovering blivit felaktigt utförd, poolföretaget som du tackade ja till via offert, eller byggföretaget som utförde arbetet och fakturerade dig. Den lag som är relevant för att besvara din fråga är konsumenttjänstlagen (1985:716), eftersom det rör sig om en tjänst som en näringsidkare utfört åt en konsument på fast egendom.
Vem är din avtalspart?
Huvudregeln i svensk rätt är att ett kontraktsförhållande binder en part endast gentemot sin direkte avtalspart, inte gentemot dennes avtalspart. I enlighet härmed kan i princip ansvar göras gällande endast mellan de direkta avtalsparterna i ett kontraktsrättsligt förhållande. I ditt fall verkar du ha tackat ja till en offert från poolföretaget, vilket innebär att det är detta företag som är din avtalspart, även om själva arbetet har utförts av ett byggföretag som poolföretaget anlitat. Poolföretaget är alltså att betrakta som den direkta avtalsparten, och de ansvarar även för sina avtalspartner.
Påverkar det något att byggföretaget fakturerade dig direkt?
Att du blivit fakturerad av byggföretaget kan skapa viss osäkerhet, men det är inte avgörande i sig. Det som är avgörande är vem du avtalade med om själva arbetet. Om det inte finns något skriftligt eller muntligt avtal mellan dig och byggföretaget, talar det starkt för att poolföretaget fortfarande är den du har ett rättsligt förhållande med.
Det kan dock vara värt att kontrollera exakt vad som står i offerten och eventuell korrespondens för att se om det på något sätt förändrar vem som anses vara din avtalspart.
Fel i tjänsten, vem ansvarar?
Enligt 4 § konsumenttjänstlagen ska tjänsten utföras fackmässigt. Om det föreligger fel i arbetet, exempelvis i form av en läcka som orsakat skador på liner och väggar, har du rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för kostnaden att få felet avhjälpt av någon annan 16 § Konsumenttjänstlagen.
Eftersom det är poolföretaget som ansvarar för hela tjänstens utförande, inklusive det som görs av deras underentreprenörer, är det poolföretaget du bör rikta dina krav mot.
Sammanfattning och rekommendation
Sammanfattningsvis bör du rikta dina krav mot poolföretaget, eftersom det är med dem du har ett avtal. Det är också deras ansvar att tjänsten utförs korrekt, även om en underentreprenör anlitas. Du har enligt konsumenttjänstlagen rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för att anlita ett nytt företag för att åtgärda felet. Du kan även ha rätt till skadestånd om du lidit ekonomisk skada till följd av det felaktiga arbetet.
Jag rekommenderar att du skriftligen kontaktar poolföretaget och framför dina krav, samt hänvisar till konsumenttjänstlagen.
Jag hoppas att du fått klarhet i din fråga! Om du önskar ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta vår jurist Sara Djogic, som har god erfarenhet av liknande ärenden. Hon nås på sara.djogic@lawline.se.