Vem ansvarar vid fel i poolrenovering - poolföretaget eller byggfirman?

Hej. Tackade ja av ett poolföretag (via offert) att de skulle renovera vår pool.Poolföretaget i sin tur anlitade ett byggföretag som skulle utföra jobbet. Byggföretaget utförde jobbet och fakturerade direkt till mig för pool renoveringen. Problem uppstod direkt vid uppstart av poolen våren -23 då de visade sig att det läckte ut mkt vatten vid pooltrappan där det var monterat lister som skulle täta mellan linern och trappan. Byggföretaget har varit här och försökt täta läckan men inte lyckats.Poolföretaget menar att de har inte med det dåliga jobbet att göra, då byggföretaget utförde jobbet. Läckan har gjort att cellfoamen på väggarna är skadad och behöver bytas ut även linern är skadad pga väggfoamen har kolapsatt och tryckt märken i linern. Vem ska jag rikta skadeståndskrav mot om jag behöver ta in ett nytt företag som gör om renoveringen. Poolföretaget som jag har avtal med eller byggbolaget som jag betalade för renoveringen. Jag har inget skriftlig avtal med byggbolaget. Mvh Göran S

Lawline svarar


Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!


Jag tolkar din fråga som att du undrar vem du bör rikta ett skadeståndskrav mot efter att en poolrenovering blivit felaktigt utförd, poolföretaget som du tackade ja till via offert, eller byggföretaget som utförde arbetet och fakturerade dig. Den lag som är relevant för att besvara din fråga är konsumenttjänstlagen (1985:716), eftersom det rör sig om en tjänst som en näringsidkare utfört åt en konsument på fast egendom.


Vem är din avtalspart?

Huvudregeln i svensk rätt är att ett kontraktsförhållande binder en part endast gentemot sin direkte avtalspart, inte gentemot dennes avtalspart. I enlighet härmed kan i princip ansvar göras gällande endast mellan de direkta avtalsparterna i ett kontraktsrättsligt förhållande. I ditt fall verkar du ha tackat ja till en offert från poolföretaget, vilket innebär att det är detta företag som är din avtalspart, även om själva arbetet har utförts av ett byggföretag som poolföretaget anlitat. Poolföretaget är alltså att betrakta som den direkta avtalsparten, och de ansvarar även för sina avtalspartner.


Påverkar det något att byggföretaget fakturerade dig direkt?

Att du blivit fakturerad av byggföretaget kan skapa viss osäkerhet, men det är inte avgörande i sig. Det som är avgörande är vem du avtalade med om själva arbetet. Om det inte finns något skriftligt eller muntligt avtal mellan dig och byggföretaget, talar det starkt för att poolföretaget fortfarande är den du har ett rättsligt förhållande med.


Det kan dock vara värt att kontrollera exakt vad som står i offerten och eventuell korrespondens för att se om det på något sätt förändrar vem som anses vara din avtalspart.


Fel i tjänsten, vem ansvarar?

Enligt 4 § konsumenttjänstlagen ska tjänsten utföras fackmässigt. Om det föreligger fel i arbetet, exempelvis i form av en läcka som orsakat skador på liner och väggar, har du rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för kostnaden att få felet avhjälpt av någon annan 16 § Konsumenttjänstlagen.

Eftersom det är poolföretaget som ansvarar för hela tjänstens utförande, inklusive det som görs av deras underentreprenörer, är det poolföretaget du bör rikta dina krav mot.


Sammanfattning och rekommendation

Sammanfattningsvis bör du rikta dina krav mot poolföretaget, eftersom det är med dem du har ett avtal. Det är också deras ansvar att tjänsten utförs korrekt, även om en underentreprenör anlitas. Du har enligt konsumenttjänstlagen rätt att kräva avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för att anlita ett nytt företag för att åtgärda felet. Du kan även ha rätt till skadestånd om du lidit ekonomisk skada till följd av det felaktiga arbetet.

Jag rekommenderar att du skriftligen kontaktar poolföretaget och framför dina krav, samt hänvisar till konsumenttjänstlagen.


Jag hoppas att du fått klarhet i din fråga! Om du önskar ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta vår jurist Sara Djogic, som har god erfarenhet av liknande ärenden. Hon nås på sara.djogic@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 995 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo