FrågaPROCESSRÄTTDomstol24/11/2018

Yrkandet lämnas utan bifall

Jag skulle behöva få det mera förstådd.

Så att jag kan få mer klart för mig vad det står i domen.

Jag fick ensamvårdnad om barnen.

Jag citerar vad domstolen har skrivit:

-Barnens pappas " yrkande om att domstolen ska besluta om umgänge med barnen lämnas utan bifall".

Barnens pappa överklagade domen:

- Hovrätten ger inte prövningstillstånd.

Tingsrättens avgörande står därför fast.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett yrkande lämnas utan bifall innebär det ett avslag. Det som barnens pappa då har yrkat (begärt) dvs. att få umgänge med barnen har avslagits från tingsrättens sida. Att barnens pappa sedan överklagade domen, och hovrätten bestämt att inte ge prövningstillstånd, gör att tingsrättens beslut i frågan är det som gäller. Det tingsrätten beslutade är alltså det som bör följas.

Förhoppningsvis blev din situation klarare!

Vänligen,

Emma RönnqvistRådgivare