FrågaPROCESSRÄTTVittna28/10/2014

Vittnesplikt

Hej, tacksam för ert svar. Min dotter (17 år) har blivit kallad som vittne i ett misshandel och vapenbrott. Dessa personer grovt kriminella och jag är rädd för vilka konsekvenser det kan få för min dotter om hon pekar ut den skyldiga. Polis har förhört min dotter och hon uppgav vad hon sett, hon bekräftade där den skyldige. Fråga: - kan hon utebli från rättegång, ev. Konsekvenser? - hävda hon inget minns. (Trots hennes vittnes förhör med polis) Finns annan "väg" igenom detta? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

I Sverige råder en allmän vittnesplikt vilket innebär att alla som blir kallade som vittnen är skyldiga att avlägga vittnesmål, med ett fåtal undantag (t.ex. vittnesmål behöver ej avläggas mot närstående). Reglerna om vittnen finns i 36 kap. rättegångsbalken (RB). Den som har kallats som vittne ska vid vite infinna sig vid förhandling inför rätten, enligt 36:7 RB. Se 36 kap. RB, https://lagen.nu/1942:740#K36

Om din dotter under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen kan hon begå mened, enligt 15:1 BrB. Det är därför av stor vikt att hon talar sanning i sitt vittnesmål.

Om din dotter hotas för att hon ska avstå från att avlägga sitt vittnesmål, bör detta polisanmälas eftersom det kan ses som övergrepp i rättssak. Ni har även en möjlighet att vända er till polisen för att få skydd i form av vittnesskydd.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare