FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/11/2014

Vilseledande vid försäljning av bostadsrätt

Hej, Jag har köpt en bostadsrätt och nu 2,5 månad senare får jag reda på att det ska byggas ett 8-våningshus utanför min balkong istället för den skogsdunge där är nu(ca 50m från huset). Detta innebär att min balkong och sovrum/vardagsrum inte längre kommer att vara ostört och vesäntligt ökad insyn samt byggarbetsplats utanför huset och ingen sol på balkongen. Vid försäljningen tryckte säljaren på lugnt atmosfär och lummig baksida etc. De har inte upplyst om det planerade bygget som jag via mail från styrelseordförande i brf fått veta att föreningens medlemmar informerats om i maj i år, dvs 2-3 månader innan försäljningen. Har jag någon chans att kunna häva köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Köp av bostadsrätter avser nyttjanderätter i en fastigheter, de är i juridisk mening därför att anse som "lös egendom. Till följd av detta ska reglerna om köp av lös egendom tillämpas på ditt köp av bostadsrätt - dessa finner vi i köplagen (se: https://lagen.nu/1990:931).

Vid bedömningen huruvida man kan anse att det föreligger fel i den lägenhet som du köpt måste man främst utgå ifrån dels det ni skrivit i avtalet, samt hur lägenheten marknadsförts.

Enligt köplagens 18 § så anses det föreligga fel i lägenheten om den inte överensstämmer med de uppgifter som säljare lämnat om lägenheten som kan antas ha inverkat på köpet. Med hänsyn till din beskrivning i frågan får därför anses att det föreligger fel i marknadsföringen av lägenheten eftersom detta är ett förhållande som du skulle kunna förvänta dig att bli uppmärksammad på. Leder denna tvist till domstolsprocess förväntas du då naturligtvis också kunna presentera sådant bevismedel som du beskriver i frågan rörande marknadsföringen.

Frågan är då vilken påföljd som du kan åberopa för att avhjälpa detta.
Du verkar i din fråga främst vara intresserad av att häva köpet. Detta är den mest ingripande av alla påföljderna och tillämpas därför sparsamt - i klarspråk innebär detta att det ska till rätt mycket för att få ett köp av en lägenhet hävt. Den normala påföljden då en lägenhet avviker från marknadsfört skick är istället att ett prisavdrag medges, vilket innebär att du får tillbaka en del av köpeskillingen.

Jag hoppas mitt svar varit dig till hjälp.

Robin HenningsonRådgivare