Villkorad gåva och samboegendom

Hej

Har en fastighet som jag fått som villkorad gåva av min mor att den ska vara enskild egendom. Går det att skriva bort och i så fall kostar det någonting? Kan jag ge bort halva fastigheten i gåva till min sambo? Vad behöver vi i så fall skriva i samboavtal för att hela fastighet ska gå tillbaka till mig vid ev separation?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboegendom
Det som enligt lag utgör samboegendom är er gemensamma bostad och bohag om dessa förvärvats för gemensam användning. Att fastställa vad som är samboegendom blir egentligen bara relevant i händelse av en separation då man gör en bodelning. Vid en sådan bodelning är det alltså endast samboegendomen som ska ingå och därmed fördelas lika mellan er båda, 14 § Sambolagen.

Gåvan
Enligt 4 § Sambolagen så utgör en villkorad gåva, likt den din mamma gett dig, inte samboegendom och ska alltså inte ingå i en eventuell bodelning. Ett sådant villkor är endast till för att skydda dig som gåvotagare från att förlora egendomen vid en eventuell framtida separation från din partner. Du har full äganderätt till fastigheten och får därmed göra vad du vill med den, inklusive ge bort halva till din sambo. Det finns inte heller något hinder för ett samboavtal med villkor att din sambos halva ska återgå till dig vid eventuell separation.

Jag vill dock påstå att eftersom det villkor din mamma ställt upp endast får verkan vid en eventuell separation, så vore det onödigt att ge halva fastigheten i gåva till din sambo, samt upprätta ett avtal om återgång vid separation, då utfallet blir detsamma.

Sammanfattningsvis så kan sägas att så länge det inte är väldigt viktigt för dig och din sambo att han äger halva fastigheten så finns ingen mening med ett sådant förfarande som du föreslår.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare