Vill överlåta halva bostadsrätten - hur gör jag?

Hej. Jag äger idag en bostadsrätt men skulle vilja att hälften av den skrivs över på min fästmö. Är detta möjligt och isåfall hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är absolut möjligt att skriva över halva bostadsrätten på din fästmö. Det enda som krävs är att du upprättar ett avtal om att bostadsrätten överlåts och sedan informerar bostadsrättsföreningen så att de kan godkänna din fästmö som medlem i föreningen. (6 kap 1, 4 och 5 §§ bostadsrättslagen, här).

Vid överlåtelse av bostadsrätt ställs det inte lika höga krav på överlåtelseavtalet som när det gäller en fastighet. Det du behöver göra är att skriva ett avtal där det uttrycks att halva bostadsrätten överlåts till din fästmö. Du måste ange vilken bostadsrättslägenhet det gäller, ett pris eller skriva att det är en gåva och sedan ska ni båda skriva under. Observera att samma villkor på avtalet ställs oavsett om din fästmö köper in sig eller om du ger henne halva bostadsrätten i gåva. (6 kap 4 § bostadsrättslagen, här)

Skulle du vilja ha hjälp med att skriva avtalet är du varmt välkommen att ta hjälp av en jurist på Lawline Juristbyrå. Du hittar formulär för att bokning av tid här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare