FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/12/2022

Vilket straff kan vapenbrott föranleda?

Hej! Vad för straff skulle kunna utdelas om en person ertappas med ett luftvapen som överstiger 10 joule?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill vilket straff vapenbrott kan föranleda. Diverse bestämmelser om vapen, bl.a. sådana som rör vapenbrott, finns i vapenlagen (1996:67) och vapenförordningen (1996:70). Jag kommer därför att utgå från dessa i mitt svar.

I vilka situationer krävs vapenlicens?

I Sverige kräver innehav av skjutvapen, ammunition m.m. särskilt tillstånd (2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67)). Med skjutvapen ska här förstås "vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel" (1 kap. 2 § vapenlagen (1996:67)).

Av lagen framgår emellertid att innehav av vissa vapen med begränsad effekt är undantagna från licenskrav när de innehas av personer som har fyllt arton år. Detta gäller bl.a. effektbegränsade kolsyre-, luft- eller fjädervapen (2 kap. 1 § andra stycket vapenlagen (1996:67)). De kolsyre-, luft- eller fjädervapen som avses är sådana vars projektiler, fyra meter från pipans mynning, har en anslagsenergi under 10 joule (1 kap. 2 § vapenförordningen (1996:70)).

Vad händer om någon utan vapenlicens ertappas med ett licenspliktigt vapen?

I det fall någon, utan giltigt tillstånd, innehar ett licenspliktigt vapen gör de sig skyldiga till vapenbrott. Detta gäller oavsett om det sker medvetet eller till följd av oaktsamhet. Uppsåtligt brott kan leda till ett fängelsestraff i upp till 3 år. Oaktsamt alternativt ringa vapenbrott kan föranleda böter eller ett fängelsestraff i upp till 6 månader (9 kap. 1 § vapenlagen (1996:67)). Grovt vapenbrott kan, i sin tur, föranleda ett fängelsestraff i lägst 2 och som högst 5 år. Vidare kan synnrligen grovt vapenbrott föranleda ett fänelsestraff i lägst 4 och som högst 7 år (9 kap. 1 a § vapenlagen (1996:76)).

Det bör i sammanhanget nämnas att ringa brott, enligt lagförarbetena, framförallt bör bli aktuellt i situationer då vapenbrott begås till följd av rena förbiseenden eller när de, i övrigt, bör betraktas som av bagatellartad karaktär (prop. 1971:109, s. 10). Vidare bör det nämnas att det vid otillåtet innehav av kolsyre-, luft- eller fjädervapen finns "ett betydligt större utrymme för att bedöma gärningen som ringa brott" (se Åberg & Landberg, Vapenlagen (1 april 2022, JUNO), kommentaren till 9 kap. 1 a §). Exempel på detta (och detta tankesätt) kan man se i praxis där sådana innehav inte sällan bedömts som ringa brott (se t.ex. NJA 2005 s. 758).

Sammanfattning

Innehav, utan licens, av ett luftvapen med en anslagsenergi på över 10 joule kan således utgöra vapenbrott. Ofta bedöms sådana innehav såsom ringa. I sådana fall kommer de att föranleda påföljden böter eller fängelsestraff i upp till 6 månader. Observera dock att huruvida ett vapenbrott är att bedöma som ringa, av normalgraden, grovt eller synnerligen grovt kommer att bero på omständigheterna i det enskilda fallet och att ett otillåtet innehav av ett luftvapen därför även kan bedömas vara allvarligare, och därför föranleda en strängare påföljd, än endast ett ringa brott.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare