Vilket straff kan grov kvinnofridskränkning ge?

Hej, jag undrar om man kan dömas för både misshandel och grov misshandel av en person om brotten skett vid olika tillfällen?

T.ex. den misstänkta hata en nära relation till offret och har under en längre tid misshandlat hen, samt ett mer specifikt tillfälle där den misstänkte grovt misshandlat offret.

Jag undrar och hur straffet för en sådan situation skulle kunna se ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om den misstänkta personen i fråga inte har en nära relation till en person som den misshandlat två gånger vid olika tillfällen (och av olika grad) kommer brotten behandlas som just två olika brott. Då kan gärningspersonen bli dömd för dels misshandel av normalgraden och grov misshandel. Men har gärningspersonen och den misshandlade personen en nära relation kan det istället vara fråga om ett så kallat fridsbrott. Om det är en man som har misshandlat en kvinna som han har en nära relation med kan brottet grov kvinnofridskränkning bli aktuellt. Är det inte en man som misshandlat en kvinna utan exempelvis en man som misshandlat en annan man som den har en nära relation till blir det istället fråga om grov fridskränkning. Båda dessa brott finns reglerade i 4 kap. 4 § brottsbalken (BrB). Brotten innebär att en gärningsperson vid upprepade tillfällen begår fridskränkande brott mot en närstående person. Fridskränkande brott är exempelvis misshandel, sexualbrott av olika slag, förtal eller brott mot kontaktförbud. Om en person begår flera sådana brott mot en person den har en nära relation med finns det alltså möjlighet för en åklagare att åtala den misstänkte personen för fridskränkning/kvinnofridskränkning istället för att åtala personen för varje enskilt brott. Även om brotten är av olika grad, till exempel flera fall av misshandel av normalgraden och ett fall av grov misshandel (såsom ditt exempel var) så kan det alltså "samlas ihop" till en och samma brottsrubricering.

För att en person ska kunna dömas för grov fridskränkning/grov kvinnofridskränkning krävs det att åklagaren kan bevisa att var och en av gärningarna har utgjort ett led i en upprepad kränkning som haft till syfte att allvarligt skada den utsatta personens självkänsla. Om åklagaren lyckas bevisa att brotten i sig har skett men att kriterierna för att det ska röra sig om denna speciella typ av brott inte går att bevisa kan domstolen ändå döma gärningspersonen för de enskilda brotten. Då blir det oftast ett lägre straffvärde än om åklagaren lyckas bevisa att det handlar om grov fridskränkning/grov kvinnofridskränkning.

Straffet för grov fridskränkning/grov kvinnofridskränkning är fängelse, mellan ett och sex år. Exakt vilket straff en person som begått handlingarna i ditt exempel skulle få är svårt att svara på utan att ha någon ytterligare information om gärningarna. Ett straffvärde bedöms bland annat utifrån vilken skada, kränkning eller fara som gärningen eller gärningarna har inneburit och vad den misstänkte har haft för avsikt eller motiv. Det här framgår av 29 kap. 1 § BrB. Även försvårande och förmildrande omständigheter vägs in i straffvärdet. Försvårande omständigheter kan t ex vara om den misstänkte visat stor hänsynslöshet eller begått brottet mot en närstående (vilket ju är aktuellt i det här fallet). En förmildrande omständighet kan t ex vara om den misstänkte haft en psykisk störning när brottet begicks. Samtliga försvårande och förmildrande omständigheter hittar du i 29 kap. 2-3 §§ BrB.

Utan att ha någon mer information om gärningarna i din fråga så är det därmed oerhört svårt att ge ett svar på vilket straff som skulle kunna bli aktuellt i detta fall. Men skulle personen i fråga bli dömd för grov kvinnofridskränkning är det som sagt minimistraffet ett års fängelse.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare