FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/12/2018

Vilket straff får en 19-åring som våldtar ett barn?

Jag hittar information på nätet om att den som inte fyllt 21 år endast får dömmas till fängelse om det med tanke på brottets art finns utrymme för det. Om en 19 åring skulle bli dömd för våldtäkt mot barn ( sex med 13 åring) vad skulle troligen bli straffpåföljden?

Lawline svarar

2018-12-05 av NINA

Jag hittar information på nätet om att den som inte fyllt 21 år endast får dömas till fängelse om det med tanke på brottets art finns utrymme för det.

Om en 19 åring skulle bli dömd för våldtäkt mot barn (sex med 13 åring) vad skulle troligen bli straffpåföljden?

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att bedöma om en trolig straffpåföljd så behöver jag mer detaljer. Därför kommer mitt svar att vara ganska generellt.

Straffet för våldtäkt av barn:

Fängelsestraffet för våldtäkt mot barn är lägst 2 år och högst 6 år (Brottsbalken 6 kap. 4 § första stycket).

När man ska avgöra strafftiden kan man till exempel fråga sig "var personerna i ett förhållande?". Om de var det så kan det vara en anledning att ge ett kortare straff än 6 år.

Barnets ålder spelar också roll, det är värre ju yngre offret är. Jag kan inte säga hur domstolen kommer se på att barnet var 13 år när våldtäkten skedde.

När våldtäkten är grov:

Då kan man dömas till minst 5 år men högst 10 år (Brottsbalken 6 kap. 4 § tredje stycket).

Då kan man frågat sig: "har man hotat brottsoffret?" eller "har man varit våldsam utöver våldtäkten?"

Vad händer med straffet när gärningspersonen är 19 år:

Man tar hänsyn till att personen är under 21 år. Det man kan göra är att ge personen ett mildare straff än vad som är vanligt (Brottsbalken 29 kap. 7 §).

Straffet i detta fallet går inte att avgöra:

Min gissning: om det inte var en grov våldtäkt så kan jag gissa på att straffet kommer bli runt 2 år.

Eftersom gärningspersonen var 19 år så kommer straffet kortas ner. Då kanske man landar på ett straff som är kring 1,5 år. Men det kan finnas mycket som påverkar den bedömningen och det är omöjligt att ge ett mer konkret svar när jag inte har mer information.

Sammanfattningsvis: domstolen kommer först döma "som vanligt" (som om personen var över 21 år). De kommer komma fram till ett straff och kommer sen att korta ner det med tanke på att gärningspersonen är 19 år.

Förhoppningsvis så har detta gett en idé om hur systemet fungerar. Om någonting är oklart, så kan du alltid skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare