Vilket pris gäller för samägd lägenhet

Hej min mamma har gått bort nu undrar jag vad dom gäller med hennes lägenhet Vi gjorde en boupteckning som blev klar 2170310 där tog vi upp ett värde på lägenheten enl värdering av mäklare på 2.5 miljoner

Tanken är att jag ska köpa ut min bror så jag ska äga lägenheten är det belopet vid bouptecknigen som ska ligga till grund för summan som jag ska betalla min bror

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vilket värde som blir aktuellt då du vill köpa ut din bror från lägenheten. Som jag förstod det så är ni för tillfället båda delägare i lägenheten till 50%. Det bästa är självklart att du kommer överens med din bror om ett pris. Om värderingen har gjorts av mäklare och ni båda anser denna vara korrekt så är det bäst så!

Utöver detta erbjuder dock samägandelagen (SamägL) en eventuell sekundär lösning. Enligt 6 § SamägL kan den av er som önskar att egendomen säljs begära att den auktioneras ut offentligt. För att detta ska ske krävs det dessutom att din bror inte visar särskilda skäl för att bo kvar i lägenheten, och att ni inte har avtalat bort denna möjlighet.

Detta är dock inget jag rekommenderar. För det första är priserna generellt lägre på offentliga auktioner jämfört med på marknaden. Dessutom kan en sådan process även skada din relation med din bror. Därför anser jag att ni istället bör komma överens om ett godtagbart pris, ett tips är att kanske höra runt till andra mäklare för att få ett större bedömningsunderlag.

Om ni har några ytterligare frågor ber jag er att kontakta oss igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare