FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2018

Vilket lands lag blir gällande för bodelning?

Har fått skilsmässa från min amerikanske man här i Sverige, även vårdnaden om sonen. Underhåll håller på att fastställas med försäkringskassans hjälp i USA. Min fråga är, hur gör jag med bodelningen? Går det att genomföra ifrån Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagmässigt

Du undrar hur bodelningen går till ur ett internationellt privaträttsligt perspektiv. Den viktiga frågan här är vilket lands/delstats lag som blir tillämplig. Utgångspunkten är att makarna skriftligen kan avtala om vilken lands lag som ska vara tillämplig vid bodelningen. Detta görs vanligtvis i samband med ett äktenskapsförord (prenuptial agreement på engelska) i landet där minst en av er har hemvist/var medborgare när avtalet skrevs på (3 § LIMF).

Om något sådant äktenskapsförord/avtal inte finns, gäller lagen i det land där ni tog hemvist efter äktenskapets ingående (4 § LIMF). Med andra ord: ifall ni har bott i USA tillsammans efter äktenskapets ingående, gäller amerikansk lag och tvärtom ifall ni bott i Sverige. Hur amerikansk lag ser ut beror på delstaten ifråga och det bästa är här att kontakta en amerikansk jurist om det skulle vara aktuellt. Är det istället så att svensk lag blir tillämplig, kan bodelningen självfallet genomföras ifrån Sverige.

I praktiken

Vad som gäller ifall svensk lag blir tillämplig, är att er egendom fördelas lika er emellan genom bodelning (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB)). Det som delas i två delar är er giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är i sin tur allt som inte är er enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Viktigt att notera: bara för att egendom finns i ett annat land (t.ex. USA), betyder det inte att den är utesluten från bodelning i ett annat land (t.ex. Sverige). Sedan är en annan fråga om myndigheterna i en viss delstat godkänner det svenska beslutet om bodelning. Å andra sidan ser jag inte varför det skulle finnas ett större problem med godkännandet.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare