Vilket brott döms man för vid innehav av 1 gram cannabis?

Hej, Jag blev tagen av polisen med 1 gram cannabis och var påverkad under perioden. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra eller hur jag kommer dömas då det är min första gång samt att jag inte har något på registret tidigare. Jag kommer troligtvis bli bötad men vet inte hur mycket eller ifall de ens hamnar på mitt register. Klassas det som eget bruk eller ringa narkotika och vad kommer att hända?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på vilket brott man döms för om man blir ertappad med 1 gram cannabis och huruvida detta kommer hamna på ditt belastningsregister. Bestämmelser om narkotikabrott återfinns i narkotikastrafflagen (NSL).

Ringa narkotikabrott

Den som olovligen innehar eller brukar narkotika döms för narkotikabrott (1 § narkotikastrafflagen). Straffet för narkotikabrott är fängelse i högst tre år. Om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är ringa döms man istället för ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen). Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader. Utifrån omständigheterna antar jag att du innehaft cannabis för eget bruk, och inte i syfte att t.ex sälja vidare det. Cannabis bedöms vara en mindre allvarlig substans att inneha jämfört med exempelvis heroin, vilket inverkar på brottets straffvärde. Därtill är mängden cannabis i ditt fall så pass liten att enbart detta faktum sannolikt kommer medföra att brottet bedöms som ringa. Med hänsyn till att det är fråga om personligt bruk och en väldigt liten mängd cannabis kommer brottet med andra ord mycket troligtvis bedömas som ringa narkotikabrott. Det går inte att besvara exakt vad påföljden kommer bli, men mot bakgrund av praxis kommer det troligen utfalla i dagsböter.

Kommer brottet hamna på ditt belastningsregister?

I polisen belastningsregister återfinns uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott (3 § första stycket 3 p. lag om belastningsregister). Om det är så att du blir dömd för ringa narkotikabrott kommer detta med andra ord finnas registrerat i belastningsregistret. Om påföljden blir böter kommer detta finnas i registret i fem år, medan fängelse finns kvar i 10 år (17 § första stycket 1 p. och 9 p. lag om belastningsregister).

Jag hoppas du fått svar på dina funderingar och stort lycka till!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare