Vilket av två testamente gäller?

Det finns två (2) testamente efter en avliden person.

Vilket som gäller ?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på denna fråga är inte uttryckligen reglerad i lag, utan i stället får man tolka de principer som finns på rättsområdet. I 10 kap. 5 § ärvdabalken (ÄB) anges att om en testator har återkallat ett tidigare testamente är det inte längre gällande. I praxis har ett upprättande av ett nytt testamente setts som ett återkallande av det gamla. Om det nya testamentet endast behandlar delar av det som framgår av det första testamentet kan delar av det gamla dock komma att gälla, och de två testamenten kommer då tillsammans att ligga till grund för fördelning av kvarlåtenskapen. Avgörande blir testatorns avsikt, eftersom lagen anger att testamentet ska ges den tolkning som antas stämma överens med testatorns vilja (11 kap. 1 § ÄB). Om det kan utläsas att testatorns avsikt var att det nya testamentet skulle ersätta det första, gäller det nya testamentet. Om en sådan avsikt inte kan utläsas kan båda testamenten vara gällande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare