Vilken uppsägningstid gäller när man hyr en lägenhet i privat bostad?

Hej jag hyr en lägenhet i en villa utav en privatperson. Vi har kontrakt på 1 år, men det står att om kontrakt skall förnyas så skall det göras ex antal månader innan det går ut.

Vi har inte förnyat kontraktet men bott kvar utan bekymmer. Nu är det så att vi behöver flytta lite panikartat har jag då rätt att flytta utan 3 månaders uppsägning ? Tekniskt sett så har vi väll inget kontrakt längre ?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du vad som gäller i den situationen där du hyr en lägenhet av en privatperson, och undrar huruvida det är någon uppsägningstid att ta ställning till, trots att inte kontraktet har förnyats.

Vilken uppsägningstid gäller?

Då man hyr en en lägenhet i en villa av en privatperson, så är det lagen om uthyrning av egen bostad som är tillämplig. Enligt 3 § gäller följande: hyresavtalet gäller för obestämd tid, om en bestämd hyrestid inte har avtalas. Om hyresavtalet gäller för obestämd tid, ska det sägas upp för att upphöra att gälla. Ett avtal som ingås för bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut. Hyresgästen har annars rätt att säga upp hyresavtalet att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Vid obestämd tid har hyresgästen därmed en månads uppsägningstid att ta ställning till.

Vidare enligt 2 § gäller att om avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för hyresgästen är dessa utan verkan. Därmed kan man inte avtala om längre uppsägningstid än en månad, då detta är till nackdel för hyresgästen.

Sammanfattningsvis

Då du hyr en lägenhet i ett bostadshus av en privatperson gäller en månads uppsägningstid om avtalet gäller för en obestämd tid. Är avtalet på bestämd tid upphör avtalet att gälla när hyrestiden som gäller enligt avtalet har gått ut.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare