Vilken uppsägningstid gäller för arbetstagare?

Hej.

Jag arbetar i en butik, har gjort det sen i mars. Har 6h/vecka enligt schema, nu är det så att inga anställningsavtal finns för detta arbete. Jag har också en behovsanställning på ett annat arbete där jag endast är när behov finns enligt avtal, och ett tredje arbete som ska vara ett sommarvikariat men där jag ännu inte skrivit under anställningsavtal.

Nu har jag sökt ett annat jobb, en heltidstjänst som ska vara under sommaren. Jag undrar mest vad mina tre nuvarande arbetsgivare kan kräva av mig om jag vill säga upp mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Senast en månad efter att du påbörjade din anställning i mars 2017 bör din arbetsgivare lämnat skriftlig information till dig som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet, lagen om anställningsskydd 6 c §. Jag utgår från att du inte mottagit detta från din arbetsgivare eftersom du angett att det saknas anställningsavtal. Även om du inte mottagit informationen är minsta uppsägningstid en månad både för arbetsgivare och arbetstagare, lagen om anställningsskydd 11 § . Samma gäller för ditt sommarvikariat. Om det inte följer av ditt anställningsavtal eller ett eventuellt kollektivavtal hur lång uppsägningstid du har för din behovsanställning har du även här en månads uppsägningstid. I samtliga fall kan dina arbetsgivare begära att du arbetar schemalagda pass under din uppsägningstid.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare