FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2018

Vilken tidpunkt gäller för värderingen av egendom som ska ingå i en bodelning?

Jag provar att ställa frågan igen.

Jag behöver få klarhet i när värdering av fastigheterna vid bodelning göras?

Jag fick ett svar från er då jag ställde ovan fråga

181118 (Bodelning) att det skulle ske så nära bodelningen som möjligt men jag blir så frustrerad då ni givit en annan frågeställare ett annat svar där skriver ni att värdering skall göras så nära i lämning av ansökan om äktenskapsskillnad. Se ert svar 141003 (familjerätt) frågan lyder: tvångsförsäljning i samband med bodelning av samägd fastighet.

Svaret kommer ifrån Alexandra Wikner.

Tacksam för återkoppling om vad som är korrekt.

Mvh

Tesan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag ber om ursäkt om vi har orsakat förvirring genom våra svar här på Lawline. Jag ska göra mitt bästa för att reda ut frågan ordentligt.

När man ska genomföra bodelning är det viktigt att hålla isär två frågor. Den första frågan är vilken egendom som ska ingå i bodelningen och vilken tidpunkt som är central för svaret på den frågan. Här säger Äktenskapsbalken att det är egendomsförhållandena på dagen för ansökan om äktenskapsskillnad som är utgångspunkt (9 kap. 2 §). Det är alltså det som respektive make äger och vad respektive make är skyldig på den dagen som kommer ingå i bodelningen. Vad lagen ger svar på är alltså vilken tidpunkt som är relevant för vad som ska ingå.

Den andra frågan ger lagen inte direkt svar på, nämligen när själva värderingen ska ske. När lagen stiftades utgick man dock från att så länge makarna inte kommer överens så ska förhållandena vid bodelningstillfället vara avgörande. Detta har senare bekräftats och i både rättsvetenskapen och i rättsfall från Högsta domstolen har man nu uttalat att huvudregeln är att värderingstidpunkten bör vara när bouppteckningen slutförs och bodelning ska ske (Se Högsta domstolens dom NJA 1997 s. 674).

Det korta svaret är alltså att så länge inte makarna kommer överens om annat så ska en värdering göras i så nära anslutning till bodelningen som är praktiskt möjligt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare