FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2018

Vilken sambo ska få överta lägenheten?

Hej, Jag och min sambos relation har tagit slut och nu undrar jag om jag kan överta hyresrätten vi har gemensamt på något sätt? Jag har jobb och har råd att bo kvar i lägenheten medans sambon pluggar och får stöd från CSN. Om jag skulle ansöka om bodelning så skulle jag gärna vilja veta hur de bestämmer vem som får vad. Jag har jobb och en busshållplats nära så jag tar mig till jobbet. Min familj bor mycket längre bort än sambons.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din sambo har rätt ta över lägenheten eller inte och vad som krävs för detta regleras dels i sambolagen och dels i jordabalken kapitel 12, även kallat hyreslagen.

Till att börja med måste utredas om lägenheten som ni bor i utgör samboegendom. För att så ska vara fallet, krävs att lägenheten förvärvats för gemensam användning och att den används som er gemensamma bostad (sambolagen 3 och 5§)

Om du exempelvis förvärvade hyresrätten till lägenheten innan du träffade din sambo räknas det normalt inte som att lägenheten är införskaffad för gemensam användning. Om lägenheten införskaffades under tiden förhållandet pågick föreligger istället en presumtion för att den är införskaffad för gemensam användning.

Om lägenheten anses utgöra samboegendom har den sambo som bäst behöver bostaden rätt att överta den i bodelningen, förutsatt att ersättning lämnas för detta, sambolagen 16§. En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Det är svårt att säga någonting om skäligheten utan att veta mer om omständigheterna.

Även om lägenheten inte utgör samboegendom, den har alltså inte förvärvats för gemensam användning, så finns det en möjlighet för någon av er att överta lägenheten. Det krävs då att du är den som bäst behöver bostaden och att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt (22 § sambolagen). Viktigt att tänka på är också att kravet på att få överta lägenheten måste framställas inom ett år från det att samboförhållandet upphörde eller 3 månader från det att sambon flyttar ut från lägenheten. Det krävs alltså en hel del för att ett övertagande ska bli aktuellt genom denna regel och det är svårt att säga någonting om det utan att veta mer om omständigheterna.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare