Vilken rätt har sambo till ersättning för renoveringar på egendom som inte är samboegendom?

Hej,en liten fråga,jag har flyttat in i min sambos bostadsrätt och jag rev ut hela köket och byggde om alltihopa själv,men hon stod för alla kostnader runt i kring köket,men nu till saken,om hon vill separera och jag flyttar,har jag någon rätt till ersättning eftersom bostadens standard ökade i värde eftersom jag rusta upp hela köket själv?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på frågan så får vi gå in och kika i Sambolagen (SamboL), eftersom att den används i samborelationer.

Bostadsrätten är inte samboegendom

Som jag förstår det så är det din sambo som äger bostadsrätten. Detta innebär att bostadsrätten inte är samboegendom, eftersom att det inte köptes med avsikten att den skulle användas av er båda i er samborelation (SamboL 3 §). Detta innebär därför att den inte ingår i en eventuell bodelning (SamboL 8 §).

Renovering av sambos enskilda egendom kan anses vara en gåva

Angående reparationer av sambos enskilda egendom så finns det en del praxis från Högsta Domstolen i ärendet. Med praxis menas det att Högsta Domstolen har gjort ett avgörande, som används som vägledning även i kommande, liknande fall. Högsta Domstolen menade att reparationer på en sambos privata egendom är att anse som en gåva till denne, vilket innebär att förbättringarna ansågs tillhöra den sambo som äger egendomen. Därför är det troligt att anta att din renovering av köket anses vara en gåva till din sambo, och att du därför inte har någon rätt till någon ersättning på grund av att bostadens standard ökade i värde (NJA 1986 s. 513)

Ni kan skriva ett avtal där ni själva reglerar din rätt till ersättning

Sambolagen är dispositiv. Detta innebär att den går att avtala bort. Ni kan därför skriva ett eget samboavtal, där ni kan reglera hur er samboegendom ska fördelas mellan er (SamboL 9 §). Ni kan också skriva ett avtal som ger dig rätt till ersättning för renoveringen.

Sammanfattning och Mina råd till dig

Renoveringar av sambos enskilda egendom kan anses vara en gåva, enligt praxis från Högsta Domstolen. Detta innebär att du troligtvis inte har något rätt till ersättning för bostadens ökade värde. Ni kan däremot själva skriva ett avtal, där ni skriver att du ska ha rätt till en ersättning vid händelse av en separation.

Lawline har en fantastisk tjänst där du för ett fast pris kan utforma ett samboavtal via nätet, som jag verkligen kan rekommendera. Du kan givetvis också välja ta kontakt med våra jurister på info@lawline.se, för att få närmare hjälp med ett avtal som ger dig rätt till ersättning för renoveringen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare