Vilken rätt har sambo att överta hyresrätt vid dödsfall?

Hej! Min sambo är döende. Vi bor i hyreslägenhet flera år tillbaka. Vilket rätt har jag att överta hyresrätt efter honom?

Lawline svarar

Hej!

Jag beklagar din situation och hoppas att jag kan hjälpa dig med de juridiska bitarna.

Det är två aspekter som är viktiga att skilja på i din situation. Nämligen om ni förvärvade hyresrätten gemensamt eller om det var så att din sambo hade förvärvat den, varpå du flyttade in senare.

Om ni införskaffade hyresrätten tillsammans

Om det är så att ni förvärvade den tillsammans för att bo där ihop, så ska den ingå i bodelningen som sker när en sambo går bort (3 § sambolagen). Hyresrätt ingår i samboegendom (5 § tredje punkten sambolagen). Således skulle du ha rätt att ta över lägenheten, i egenskap av efterlevande sambo (16 § andra stycket sambolagen).

Om din sambo införskaffade den innan ni blev tillsammans

Om situationen är som sådan att han införskaffade den innan ni blev sambor, så kan en hyresgäst enligt huvudregeln inte överlåta hyresrätten om det inte finns samtycke från hyresvärden (12 kap. 32 § jordabalken). Det finns dock undantag:

1. Om två sambor inte har barn ihop krävs synnerliga skäl för att en sambo ska få ta över lägenheten (22 § sambolagen). Av din information framgår inte om ni har barn ihop eller inte. Om ni har barn, så kan du hävda detta och på så sätt få rätt att ta över lägenheten.

2. Om sambon avlider så kan dödsboet (närstående familjemedlemmar som ska få ärva din sambo) begära tillstånd hos hyresnämnden. Ett ytterligare krav är dock att hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen av hyresgäst (12 kap. 34 § jordabalken). Du kan alltså, genom att kontakta dödsboet, få deras hjälp att ta över kontraktet. Om du dessutom är en skötsam person, har en problemfri ekonomi och att du varaktigt har bott med din sambo där (vilket du beskrev i din fråga), så finns det goda chanser att du kan få ta över kontraktet.

Sammanfattning och råd

Jag beklagar din situation och hoppas att jag tydliggjort de relevanta reglerna. Reglerna skiljer sig alltså, beroende på om ni införskaffade hyresrätten tillsammans eller om du flyttade in där i efterhand. Om ni införskaffade hyresrätten tillsammans har du rätt att ta över den, genom sambodelningen. Om din sambo införskaffade den åt sig själv, så är huvudregeln att det inte går att överlåta hyresrätten. Undantagen är om ni har barn ihop eller om synnerliga skäl finns, eller om dödsboet hjälper dig att begära tillstånd hos hyresnämnden. Om så är fallet, rekommenderar jag dig att kontakta dödsboet.

Med vänliga hälsningar,

Emil WellanderRådgivare