Vilken rätt har en före detta sambo att flytta med vid byte av lägenhet och kontrakt?

Hejsan!

Nu är det så att jag och en tjej har bott tillsammans i cirka 4 månader, vi båda har stått på kontraktet och flyttade dit tillsammans. Dock så gjorde jag aldrig en adressändring till den bostaden.

Vi blev senare erbjudna en större lägenhet av samma hyresvärd som skulle helrenoveras, och inflyttningen är snart.

Vi har nu gjort slut och hon vill separera. På det nya kontraktet står endast jag som hyresgäst och inte hon, pga att hon har haft lite problem och bråkat alltför mycket med våra hyresvärdar.

Hyresvärdarna vill att jag enbart ska ha den här nya lägenheten och enbart att jag ska ta det kontraktet.

Har hon någon som helst rätt att flytta med mig? Har jag allt rätt att avsäga all kontakt och gå vidare med mitt liv? Det är nu nya som flyttar in i våran gamla lägenhet vilket betyder att flytt av alla saker måste ske snarast till den nya lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En av den grundläggande rättsprinciper inom svensk avtalsrätt är att det råder ska råda avtalsfrihet. Det innebär att alla har rätt att ingå avtal och att avtalsparterna själva väljer vad som ska avtalas, samt hur och med vem avtalet ska ingås. Naturligtvis finns det undantag från principen men som jag tolkar er situation blir inte de tillämpliga. Sambolagen har bestämmelser som gäller tidigare inskaffad gemensam egendom men inte framtida.

Förutsatt att inget i erat tidigare kontrakt hindrar ert nya hyresavtal och att det tidigare kontraktet avslutat i enighet med de inskrivna bestämmelserna har du inga rättsliga skyldigheter att låta henne flytta med dig eller behålla kontakt med henne.

Hoppas det besvarar din fråga!

Amanda OlssonRådgivare