Vilken preskriptionstid gäller för skadestånd på grund av brott?

Hej! Jag har hört att det är tio års preskriptionstid på privata ärenden hos kronofogden men när jag pratade med en handläggare där rekommenderade de mig att kontakta er. Frågan gäller ett skadestånd som utdömts i samband med ett brott och huruvida preskriptionstiden kan förlängas och om käranden i så fall kan ansöka om det. I detta fall är det fråga om en livstidsdom och frågan är om den dömde (som saknar tillgångar) kan räkna med att skadeståndet avskrivs efter tio år eller om det finns risk för att skulden kommer att stå kvar (och förstås växa med åren). Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga gäller skadeståndet det brott som har medfört livstids fängelsestraff för den dömde. Reglerna för preskriptionstid avseende skadestånd i anledning av brott återfinns i Preskriptionslagen (PL) och Brottsbalken (BrB).

Hur lång är preskriptionstiden för skadestånd i anledning av brott?

Precis som du nämner är huvudregeln att fordringar preskriberas tio år efter dess uppkomst, 2 § PL. När det kommer till fordringar som avser skadestånd på grund av brott ser det dock lite annorlunda ut. Den kortaste tiden för preskription är den vanliga, nämligen tio år. Men om tiden för åtalspreskription är längre än tio år förlängs preskriptionstiden för skadeståndsanspråket med den tid som stadgas för åtalspreskriptionen. Åtalspreskription innebär kortfattat den tid som åklagaren har rätt att väcka åtal för brottet.

Om fängelse på livstid kan följa av brottet är preskriptionstiden 25 år, 35 kap 1 § 5 p BrB. Detta innebär alltså att preskriptionstiden för skadeståndsfordran även är 25 år. När det kommer till grova brott som mord finns ingen preskriptionstid för brottet och utgångspunkten här är att det inte heller finns någon preskriptionstid för skadeståndsfordran på grund av brottet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare