FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2018

Vilken make anses vara bäst behövande av gemensamma bostaden?

Jag är för närvarande gift och undrar om vi skiljer oss och det är min make som står för kontraktet på hyresrätten han har inget hemma varande barn utan barnet bör hos sin mamma. Jag har ett barn heltid med ensam vårdnad.. vem är det då som har besittningsrätt vad krävs för att jag skall få ta över bostaden?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ni skiljer er så ska giftorättsgodset, dvs. era tillgångar som inte är enskild egendom, värdemässigt fördelas lika mellan er genom bodelning efter att avdrag för skulder har gjorts. (11 kap. 2-3 §§ ÄktB)

En hyresrätt anses vid en bodelning inte ha något värde. Enligt lag ska den make som bäst behöver makarnas gemensamma bostad erhålla denna på sin lott. (11 kap. 8 § ÄktB) För att du ska kunna ta över hyresrätten krävs alltså att du anses vara i ett större behov än din make av bostaden. I lagkommentaren anges att man vid bedömningen av vem som är bäst behövande t.ex. tar hänsyn till om någon av makarna får ensam vårdnad över gemensamma barn, makes möjlighet att skaffa annan bostad m.m. Domstolen har även bl.a. beaktat makarnas ålder och hälsa samt avståndet till makarnas arbetsplats. Utöver behovsbedömningen ska övertagandet även vara skäligt.

Svaret på din fråga är alltså att du möjligen skulle anses ha ett större behov av hyresrätten men eftersom frågan avgöras i varje enskilt fall med beaktande av samtliga omständigheter kan jag tyvärr inte ge dig ett tydligare svar än så.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare