Vilken lag tillämpas när sambolagen avtalats bort?

Hej. Jag är sambo och vi har skrivit ett samboavtal där vi avtalar bort sambolagen. Vi äger ett hus och ett fordon tillsammans. Båda står på köpeavtalen dvs vi äger hälften var. Likaså står båda på köp av bohag. Det finns ett skuldebrev som reglerar del av kontantinsats. Inget övrigt. Vilken lag blir tillämplig om vi separerar? Sambolagen, avtalsrätt eller samägandelagen? Beroende på vilken lag som blir tillämplig, hur ska vi ta hänsyn till gjorda renoveringar, vem som betalat vad osv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. För att avtalet ska vara giltigt måste det upprättas skriftligen och undertecknas av samborna (9 § sambolagen). Om bodelning inte ska ske kommer ni att gå ur förhållandet med det som ni själva äger. Om ni äger saker gemensamt kommer samäganderättslagen att tillämpas. Eftersom ni äger ett hus och ett fordon samt bohag gemensamt kommer samäganderättslagen att tillämpas. När två personer äger en fastighet eller lösa saker har dessa en viss lott i godset. Om inget annat kan bevisas kommer det att antas att personerna äger det gemensamma godset med hälften var (1 § samäganderättslagen). Därmed har ni rätt till hälften var av värdet av huset, fordonet och bohaget såvida inget annat kan visas. Om en av er har betalat för renoveringar eller betalat en större del av köpeskillingen kan denne få en större andel i godset, om det kan bevisas. Det skulle kunna bevisas genom att ni t.ex. sparar kvitton när ni köper saker ihop.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare