FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll01/10/2014

Vilken förälder ska betala barnets trasiga telefon

Hej! Vi har delad vårdnad för vår son och han bor hos oss varannan vecka. Han har fått en ny iphone i julklapp av hans pappa. Under min semestervecka har sonen tappat telefonen i golvet och skärmen sprack. Sonens pappa säger att det var i min vecka och därför får jag stå för kostnaden för reparation av telefonen. Det går på självrisk på 1200:-. Jag känner att det inte var mitt fel och att det kunde ha hänt även i hans vecka och därför vill jag dela på kostnaden. Vi delar på kostnaden som t ex glasögon, försäkring men kläder, skor köper vi egna. Vad anser ni?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Vad tråkigt med din sons iPhone. I Föräldrabalkens (FB) 7 kapitel är föräldrarnas underhållsskyldighet reglerad. I 1 § står att "Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga." Att köpa mat, kläder och liknande är ett sätt att svara för barnets underhåll. Enligt tredje stycket i paragrafen ska föräldrarna sinsemellan ta del av kostnaden för underhåll var och en efter sin förmåga. Det är inte i övrigt reglerat i FB exakt vem som ska betala vad eller vem som ska ersätta något som barnet har som gått sönder. Utan båda är skyldiga att utefter förmåga bidra. Det finns alltså inget svar i lagen på din fråga.

Du och barnets pappa har delad vårdnad och har sonen boendes hos er halva tiden var. Ni delar på vissa kostnader och står för vissa kostnader var för sig. Några av de kostnader ni delar enligt dig är glasögon och försäkring, båda de är exempel på sådant sonen har nytta av och/eller använder oavsett vilken förälder han är hos. När det gäller skor och kläder köper ni egna var för sig. Då antar jag att sonen har en garderob hos var och en av föräldrarna och inte behöver ta med sig kläder "emellan"? Om det är så tycker jag det framstår som rimligt att ni delar på reparationen av en telefon, då den är något som sonen har lika stor nytta av oavsett hos vem av er han är, och som han tar med sig emellan boendena. Att barn råkar ha sönder saker är sådant som händer, och det faktum att skedde just hos dig borde inte påverka. Så sett ur det perspektivet framstår ditt förslag att dela på kostnaden som fullt rimligt.

Men man skulle också kunna argumentera för att pappan har köpt telefonen och att du då genom att betala för reparationen å din sida bidrar till att sonen har en telefon. Ska man försöka avgöra det så långt det går efter FB 1 § så får man först bedöma om det är skäligt sett till barnets behov att han ska ha en mobiltelefon och just en iphone, och om svaret är ja får man helt enkelt se till er ekonomiska förmåga att betala. Sen får ni betala utefter den, dvs att den med bäst ekonomisk förmåga står för hela eller större delen av kostnaden, har ni samma ekonomiska förmåga delar ni på kostnaden etc.

Som du ser blir det i slutänden mer av ett tyckande, än ett juridiskt ställningstagande. Så det bästa är om du och pappan kan komma överens om hur ni ska fördela utgiften mellan er. Kanske kan ni kompromissa och mötas på halva vägen?

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare