FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2017

Vilken betydelse har ett äldre samboavtal vid bodelning?

Hej!

Jag och min fru håller på att separera.

Vi köpte en gård tillsammans 2002 för 1,6 miljoner, där min sambo vid den tiden gick in med en kontantinsats på 700 000:-

Ett papper skrevs där det står: "undertecknade sambor som bor tilsammans under äktenskapsliknande förhållande överrenskommer härmed att reglerna om bodelning i lagen 1987:232 ej skall gälla i vårt förhållande"

Dokumentet är underskrivet av oss båda i samband med husaffären, men ingen mer, ingen bevittning.

Vi gifte oss 2005, inga nya papper om ex äktenskapsförord har skrivits.

Hon har stått som ensam ägare på lagfarten alltid. Hon har hela tiden själv stått på lånen fast vi båda betalat på det och för övrigt haft gemensam ekonomi.

Vi har två barn, 10 och 13 år gamla.

Ett gemensamt lån på bilar mm på 350000

Huslånet ligger idag på ca 1,6 miljoner.

Min fråga nu är vad gäller? Hur mycket har jag rätt att begära vid en bodelning? Mäklaren har värderat fastigheten till 3 miljoner idag.

Vi har idag flyttat isär, inte skrivit på eller skickat in någon ansökan om skilsmässa.

Jag har skrivit kontrakt på ett nytt hus till mig, där affären skall göras upp inom det snaraste.

Behöver få loss pengar av min fru i första hand till en kontantisats då hon väljer att bo kvar i huset.

Måste jag skriva något papper på mitt nya hus, att jag ensam skall stå för det?

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller det avtal ni skrev när ni köpte huset kan följande sägas:

Ert avtal verkar inte röra huset specifikt, utan endast innebära att sambolagen inte skulle gälla mellan er. När ni sedan gift er saknar dock avtalet betydelse, eftersom det då är äktenskapsbalken och inte sambolagen som är aktuell. Avtalet behöver därför inte beaktas vid er bodelning.

Vid en äktenskapsskillnad är allt som inte är enskild egendom, giftorättsgods som ska ingå i bodelningen. Eftersom ni inte har skrivit något äktenskapsförord är huset giftorättsgods.

Det innebär att ni vid skilsmässan ska dela på husets värde. Din ex-make har dock rätt att räkna av de skulder som hänför sig till huset. Är huset värt 3 000 000 och lånen uppgår till 1 000 000 har du alltså rätt till 1 000 000 vid bodelningen (3 000 000 - 1 000 000 = 2 000 000, 2 000 000/2= 1 000 000).

Gällande det nya huset kommer även det ingå i bodelningen eftersom ni fortfarande är gifta, vilket du bör beakta innan du fullföljer köpet.

Lawline RådgivareRådgivare