Vilken avhjälpning kan krävas?

Hej,

För 1 år sedan renoverade och målade en firm två innetrappor hos oss. Nu har en städfirma orsakat märken i trappan och gått med på att betala hantverkare för att slipa samt måla trappan igen. Vi har tagit in offert från samma hantverkare som gjorde trappan för 1 år sedan och de vill ha 9000kr för jobbet. Städfirman har begärt in offertet på jobbet från en annan hantverkare som vill ha 6000kr för jobbet. Vad gäller nu?

Vi vill ha trappan återställd till samma skick som tidigare och vill inte riskera att få ett sämre resultat av en billigare hantverkare. Vi ser också risker med att två olika hantverkare arbetat med samma trappa. Vem tar då ansvar för ev. brister i jobbet.

Städbolaget säger att deras försäkringsbolag inte vill betala mer än 6000kr för det.

Vad har jag för rättigheter? Det kan väl inte bara vara prislappen som styr. Olika hantverkare gör olika bra och dåligt jobb även om de säger sig vara fackmannamässiga. Det är anledningen till att jag är i den här situationen med städbolaget, de sa det var fackmannamässiga men var ändå inte det.

Jag undrar även vad jag som kund har för rättighet att komma i kontakt med deras försäkringsbolaget och kräva att få informationen från dem istället för städbolaget. För just nu litar jag inte på det som städbolaget säger.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag antar i mitt svar att du anlitat städfirman i egenskap av privatperson för att låta dem utföra arbete på din privata bostad. Om det inte är fallet, låt mig veta i kommentarerna nedan.

Om städfirman gått med på att avhjälpa felet (20 §) får de i princip göra detta hur de vill. Om resultatet inte blir tillfredsställande har du rätt att göra samma process igen eller kräva prisavdrag för att själv låta avhjälpa felet (21 § första stycket). Städfirman ska genom avhjälpandet nämligen se till att trappan blir till sitt ursprungliga skick, inte sämre.

Du kan eventuellt hävda att det finns starka skäl att förvänta sig att deras avhjälpande inte blir korrekt utfört (21 § tredje stycket). Detta är dock en hög bevisbörda för dig och om firman de anlitar för att åtgärda felet har korrekta tillstånd och meriter så lär du inte kunna föra den argumentationen med framgång.

Deras relation till försäkringsbolaget har ingen relevans för dig och de kan inte använda detta som grund för att neka dig någon form av kompensation.

Om de inte fullgör sina förpliktelser kan du anmäla företaget till tingsrätten med en stämningsansökan. Behöver du hjälp med detta kan du kontakta oss på info@lawline.se.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare