FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/06/2018

Vilken är sista månad att betala underhåll?

Min son har ansökt om förlängt underhållstod ifrån försäkringskassan vad gäller då mig han tar studenten juni nästa år då han fyller 19 år den 24 juni vilken månad är den sista för mig o betala till honom??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Underhållsskyldighet har man som förälder fram till den dag som barnet fyller 18 år. Om barnet går i skolan efter denna tidpunkt, vilket din son gör, så förlängs den fram till att barnet gått klart skolan (7 kap 1 § 2 st Föräldrabalken). Du ska därför betala underhåll fram till juni om det är fram till den månaden som han går i skolan. Om det är försäkringskassan som betalar ut underhållsstödet så är du betalningsskyldig till försäkringskassan, vilket ska betalas en månad i förskott (19 kap 2 § Socialförsäkringsbalken) istället. Du kommer inte att vara underhållsskyldig efter att din son har tagit studenten.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare