Vilka tillvägagångssätt finns det för att få någon att betala sina skulder?

Jag lånade ut en summa pengar på ca 25 000 kr till min kille och han lovade skicka dem tillbaka till mig vid flera tillfällen men han har gång på gång skjutit upp att betala tillbaka tills nästa torsdag, på måndag osv. Han har nämnt olika dagar där han sa att han ska skicka pengarna, fast jag har frågat honom flera gånger och berättat att jag behöver dem nu och han förstod och sa att han ska skicka dem. Jag har bevisen på överföringarna och hans sms, jag undrar hur jag ska gå tillväga för att få pengarna tillbaka när han skjuter upp på återbetalningen gång på gång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Driva in en skuld med hjälp av inkassobolag

Det finns främst två sätt att få betalt om den som är skyldig dig pengar inte är samarbetsvillig. Det ena är att vända dig till ett så kallat inkassobolag som hjälper dig att skicka krav och driva in pengarna. Att få ett krav från ett inkassobolag kan framstå som seriösare och hjälpa folk att inse vikten av att dom betalar sina skulder. Det finns dock inga garantier för att det fungerar. Dessutom så tar inkassobolaget betalt för sina tjänster, vilket bland annat inkluderar moms som du måste betala om du inte är en företagare.

Betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten

Alternativ två är att själv vända sig till kronofogdemyndigheten. Hos kronofogdemyndigheten kan man nämligen göra en ansökan om ett så kallat betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I korthet så går en sådan ansökan till så att du anger vilka krav du har, vilken person kraven gäller, och vad grunderna för kraven är (9, 10 §). Om du kommit in med tillräcklig information så hör sedan kronofogdemyndigheten av sig till den du vill ha betalt av och ber denne att yttra sig (25, 26 §). Den personen kan sedan antingen välja att bestrida kravet eller inte (31 §). Om personen bestrider kan du välja att få ärendet överlämnat till en domstol (33 - 36 §).Om personen däremot accepterar skulden eller åtminstone inte bestrider den så kommer du få ett utslag meddelat som anger att du har rätt att få betalt. Detta utslag utgör vad som kallas för en exekutionstitel (3 kap. 1 § Utsökningsbalken). En exekutionstitel är en handling du kan använda för att få hjälp med att driva in skulden av kronofogdemyndigheten.

För mer information om hur kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att få betalt för skulder som folk inte betalar rekommenderar jag deras hemsida.

Hoppas detta hjälper dig, med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare