Vilka tillgångar behöver man uppge vid en sambodelning?

Hej Behöver jag uppge mina tillgångar till dödsboet när min sambo avlidit,typ vad jag har på mitt sparkonto.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du behöver redovisa ditt sparkonto om din sambo avlidit. Eftersom det handlar om ett samboförhållande blir sambolagen (SamboL) aktuell.

Sparkontot är inte samboegendom

Som utgångspunkt behöver du inte redovisa ditt konto eftersom pengar inte utgör samboegendom (3 § SamboL). Detta förutsätter att det inte var ett gemensamt sparkonto eller att din sambo hade pengar på ditt konto. Det som du behöver redovisa är det som utgör samboegendom samt det som du har som tillhörde din sambo (11 § SamboL).

Vad behöver du redovisa?

Du behöver redovisa det som man delar på vid en samboseparation. Detta kallas för samboegendom och själva uppdelningen av samboegendomen kallas för bodelning. Det som räknas som samboegendom är sambors gemensamma egendom och bohag som de har skaffat för gemensam användning (3 § Sambolagen). Det som räknas som gemensamt bohag är exempelvis möbler, hushållsmaskiner och andra saker som är införskaffade för det gemensamma hemmet (6 § Sambolagen).

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare