Vilka skyldigheter har den som inte är vårdnadshavare?

Hej! Jag tilldelades ensam vårdnad 2015 om min son. Detta dela pga att jag och den andra föräldern inte kan samarbeta. Nu har sonen blivit tonåring och befinner sig i en problematisk skolfrånvaro och har gjort i snart 3år. Jag har tagit externa kontakter hjälp och varit väldigt hjälpsökande i situationen. Just nu har vi hjälp med samtalsstöd via socialtjänsten. Den andra föräldern vill veta allt som händer och när jag försöker delge detta så spelar denna ut min roll som förälder mot barnet. Det gör att jag många gånger ger upp tanken på samarbete. Nu menar den andra förälderns att jag inte gör något åt sonens skolfrånvaro och att jag måste agera snabbt! Hen menar också att det är jag och endast jag som har en skyldighet att lösa detta då jag "valt" att bli ensam vårdnadshavare. Jag menar att man som vuxen och i sin föräldrarroll inte har det juridiska ansvaret men ändå ett ansvar att stötta, hjälpa och vilja sitt barns bästa. Är det rimligt att jag ska berätta allt och detta av den andra föräldern vändas mot mig genom sonen? Samarbetssamtal avslutades på deras begäran då dessa ej gick att genomföra med den andra parten.... Vad har egentligen en förälder utan vårdnad för skyldighet mot sitt barn, eller har de bara en rättighet till sitt barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En vårdnadshavare är den som rent juridiskt är ansvarig över ett barn, den som har den rättsliga vårdnaden. En förälder som inte har vårdnaden ansvarar inte över barnet på samma sätt. Regler kring barn och föräldrar återfinns i Föräldrabalken (FB).

Ett barn har rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran, samt rätt att behandlas med aktning för sin person och egenart. Detta framgår av 6 kap. 1§ FB. Det är den som har vårdnaden om barnet som har ett ansvar för att dessa behov och barnets andra personliga förhållanden blir tillgodosedda. Barnets vårdnadshavare svarar även för att barnet får den tillsyn som behövs med hänsyn till barnets ålder, utveckling och övriga omständigheter samt ska bevaka att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning, 6 kap. 2§ FB.

I 6 kap. 11§ FB stadgas att vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål.

Vad kan man få ut av samtliga bestämmelser? Jo att den förälder som saknar vårdnad saknar möjlighet att ta del i många av de beslut som berör barnet. Att beakta är däremot att det finns två skyldigheter man har som förälder oberoende av om man är vårdnadshavare eller inte.

Det handlar bl.a. om underhållsskyldigheten som regleras i 7 kap. FB. Det följer av 7 kap. 2§ FB att en förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern inte har vårdnaden om barnet. Underhållet gäller fram tills barnet är 18 år gammalt och storleken bestäms utifrån vad barnet behöver samt föräldrarnas ekonomiska tillstånd, 7 kap. 1§ FB.

Den andra skyldigheten man har som förälder oberoende av vårdnaden består i barnets rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med. Detta regleras i 6 kap. 15§ FB. Domstolen kan, ifall föräldrarna inte är samstämmiga, bestämma hur umgänget ska gå till, 6 kap. 15 a§ FB. En bedömning görs av barnets bästa och ett avtal måste godkännas av socialnämnden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare