Vilka regler gäller om mannen jag bor hos dör?

Jag är 75 år och bor hos en man som äger huset, har medfört vissa möbler, tavlor i hemmet

Vi har inget avtal mellan oss, vad händer med mig o mina saker vid hans bortgång, kan jag bara ta med mig dom ?

Han är änkling och har 2 barn

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Mitt svar till dig beror på om du och mannen är sambos eller inte. Jag utgår ifrån att ni inte är gifta, då hade mitt svar blivit ett annat.

Vad är sambo?

Med sambos avses två personer som varaktigt bor tillsammans och lever i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (Sambolagen 1 §). Om detta stämmer in på er är ni sambos i lagens mening, även om detta inte är någonting ni har diskuterat eller liknande.

Om ni är sambos

Om ni är sambos så har du vid hans bortgång rätt till halva värdet av bostad och bohag som har införskaffats för gemensamt bruk (Sambolag 3 § ). Det relevanta är alltså när egendom införskaffats, om han hade huset innan ni bestämde er för att bli sambos så har du inte del i huset, och om han skaffade huset för att ni skulle kunna bli sambos har du del i det. Det finns ett undantag för egendom som han har fått genom gåva eller testamente med förbehåll för att det inte ska ingå i en bodelning (4 Sambolag §). Om din sambo avlider är det bara du som har rätt att påkalla bodelning (18 § Sambolag). Du kan alltså också välja att bara ta med dig dina saker och flytta ut. Vid dödsfall har du som överlevande sambo rätt till att få två gånger gällande prisbasbelopp på din lott, ifall egendomens värde räcker till det (18 § Sambolag 2 st).

Om du är inneboende

Om du hyr en del av hans bostad och avtalet gäller på obestämd tid skall avtalet sägas upp för att sluta gälla (12 kap 3 § Jordabalk). Du har då rätt till tre månaders uppsägningstid (12 kap 4 § Jordabalk punkt 1). Du har inte rätt till förlängning av hyresavtalet enligt (12 kap 46 § Jordabalk) eftersom du hyr en del av en bostad (punkt 6 & 7). Du har självklart rätt att ta med dig dina saker när du flyttar.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare