FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/05/2018

Vilka regler gäller för framtidsfullmakter och vad händer om en sådan inte skrivs, vad finns det för alternativ?

Frågor om Framtidsfullmakt

Jag är ensamstående (änka) och har två vuxna barn som är de enda arvingarna. Jag har också en yngre syster.

1. Om man inte har skrivit en framtidsfullmakt, vad händer då när man inte längre klarar sig själv vid t.ex. demens eller efter en stroke? Blir man då omyndigförklarad och av vem? Måste en extern god man utses? Eller är det brukligt att närmaste familj (barnen) blir god man/befullmäktigade?

2. Varför kan inte ett syskon (min syster) som inte kommer att ärva före barnen bevittna namnteckning på en framtidsfullmakt?

3. Måste framtidsfullmakten registreras hos tingsrätten när den tas i anspråk? Hur gör man i så fall, enkel blankett eller personlig närvaro?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer om man inte har skrivit någon framtidsfullmakt och inte längre kan ta hand om sina angelägenheter?
Det finns några olika alternativ om man inte har skrivit någon framtidsfullmakt. Du hittar de tillämpliga reglerna i Föräldrabalken (FB).

Närståendes rätt att hjälpa till enligt 17 kap. FB
Lagstiftaren valt att ge närstående en möjlighet att hjälpa till med ekonomi och enklare rättshandlingar kopplade till vardagslivet, utan att någon speciell fullmakt eller liknande behöver finnas. Behörigheten blir gällande när någon blir sjuk, lider av psykisk störning eller jämförbart förhållande och saknar möjlighet att själv ta hand om sina ekonomiska angelägenheter (17:1). Behörigheten gäller i tur och ordning för make/sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och slutligen syskonbarn (17:2). Den här behörigheten gäller alltså endast mer vardagliga handlingar och en framtidsfullmakt kan därför vara att föredra då den kan täcka in mer.

God man eller förvaltare enligt 11 kap. FB
Förvaltare förordnas bara om det inte anses vara tillräckligt att en god man förordnas så det är god man som gäller i första hand (11:7). En god man förordnas om någon p.g.a. sjukdom, psykisk störning eller liknande saknar förmåga att själv förvalta sin egendom, sörja för sin person, bevaka sin rätt m.m. Det krävs en ansökan om godmanskap från den det gäller, dennes närmast anhöriga, förmyndare, framtidsfullmaktshavare eller överförmyndare för att en god man ska kunna förordnas (11:15). Det är då rätten (domstol) som förordnar en god man. Rätten ska också hjälpa till att precisera vad uppdraget ska gälla så att inte godmanskapet blir mer omfattande än vad som behövs. Det krävs samtycke från personen det gäller för att en god man ska kunna förordnas (11:4). Till god man utses någon som är lämplig för uppdraget. Om den det gäller föreslår en viss person som god man ska hen också vara den som blir god man så länge hen vill åta sig uppdraget och är lämplig. Önskar du någon av barnen som god man så är det förmodligen så rätten kommer ordna godmanskapet (11:12). Det är i många fall till och med att föredra att en närstående blir god man eftersom det kan underlätta i praktiken.

Vad gäller för bevittning av en framtidsfullmakt?
Reglerna om framtidsfullmakter hittar du i Lag (2017:310) om framtidsfullmakter.

För att en framtidsfullmakt ska vara giltig har lagstiftaren valt att ställa upp vissa formkrav, eller med andra ord vissa regler om utformningen av fullmakten (4 och 5§§). Fullmakten ska vara skriftlig och bevittnas av två vittnen. Av fullmakten ska det också framgå:

- Att det är fråga om en framtidsfullmakt
- Vem eller vilka som är fullmakthavare
- Vad fullmakten omfattar (vilka angelägenheter) samt
- Vilka övriga villkor som gäller

Lagstiftaren har valt att tillämpa samma regler vad gäller vittnen som vid upprättande av testamente. För att se till att det inte blir några problem när det kommer till giltigheten av fullmakten har man valt att se till att ingen som skulle kunna ha eget intresse i saken ska kunna vara vittne. Därför kan varken din syster eller dina barn bevittna fullmakten (se hänvisning till 10 kap. 4§ Ärvdabalken).

Måste en framtidsfullmakt registreras någonstans när den tas i anspråk?
En framtidsfullmakt träder i kraft när du lider av sjukdom, psykisk störning eller liknande så att du inte längre kan ta hand om det fullmakten avser. Det är fullmaktshavaren (dvs. den som får fullmakt att sköta angelägenheterna) som bedömer när en sådan situation uppstår så att fullmakten ska träda i kraft. Du kan dock välja, när du skriver fullmakten, att ikraftträdandet ska prövas av domstol. Då är det i så fall det som gäller. Det kan också prövas av domstolen om fullmaktshavaren begär det ( jämte ).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare