FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/06/2017

Vilka rättigheter har man när man jobbar svart?

Jag har en filippinsk fästmö . Hon kom hit på turistvisum. Vi träffades i Sverige och blev kära. Hon fick jobb som barnflicka hos en familj på Östermalm . Hon jobbar svart. Hennes turist visum tog slut och vi lämnade in en ansökan om uppehållstillstånd för henne. Hon är således lagligt i Sverige . Dock så har hon jobbat svart och visst det är fel men hon var desperat behov av pengar .. I alla fall hennes familj gav henne ett muntligt kontrakt om att hon får jobba minst 100 timmar per månad. Detta har fungerat bra i 6 månader . Nu gick hon till sin chef idag och sade att hon är gravid 3,5 månad. Föder 14 november ... direkt bröt hennes chef kontraktet. Hon är inte längre garanterad 100 timmar per månad och dom skall väl försöka hitta nån annan barnflicka. .

Jag tycker detta är fel.

Hon borde få fortsätta deras avtal tills läkaren säger stopp . Hon är nu bara i 16 vecka och kan helt klart ta hand om ett barn 4 timmar per dag .

Även då hon jobbat svart borde hon ha nån rättighet .

Vad tycker ni ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är en tråkig situation din fästmö hamnat i. Tyvärr så är det så att man inte har några rättigheter när man arbetar svart.

Det finns också andra konsekvenser med att arbeta svart, man riskerar att få skattetillägg och bli åtalad för skattebrott p.g.a att man inte har betalat in skatt på sin inkomst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare