FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2018

Vilka rättigheter har man i bodelning mellan makar?

Jag och min man har varit gifta och bott ihop i 18 år. Jag flyttade till Sverige från USA.

Vi bor i en lägenhet han köpt och flyttat in i 18 månader före vi gifta oss. Jag är svensk medborgare.(Jag är 73 år gammal).

Nu ville han ta ut skilsmässa, och säljer lägenheten, bilen och husvagnen och säga att jag har ingenting med lägenheten att göra för att han köpt den förre vi giftat oss. Jag få pension från USA som är mellan 9-10,000sek i månad.

Har jag nån rättigheter har eller kan bara sätta ut mig som han ville?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det spelar ingen roll att han köpte lägenheten innan ni gifte er eller om han skulle stå som ensam ägare på den. Den gemensamma bostaden ses som giftorättsgods vilket innebär att du har rätt till hälften av värdet. (7 kap. 4 §, 10 kap 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB) Du har även rätt till hälften av all annan giftorättsgods. Giftorättsgods är alla era tillgångar som inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § ÄktB)

Enskild egendom är:
1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,
2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,
4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,
5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.
(7 kap. 2 § ÄktB)

För att besvara din fråga har du alltså rätt till hälften av värdet av lägenheten även fast han köpte den innan ni gifte er. Du har även rätt till hälften av värdet av all annan egendom förutsatt att det inte rör sig om enskild egendom enligt ovan.

Om ni inte kan enas i bodelningen kan du eller han vända er till domstol och få en bodelningsförättare utsedd. (17 kap. 1 § ÄktB)

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om något är otydligt eller om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare