FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/03/2018

Vilka rättigheter har jag vid en bodelning?

Min man blev arbetslös 4 ggr under 1 år och den sista arbetslösheten varade i 14 månader. Då halkade vi efter med ekonomin och jag försökte lösa problemen själv eftersom han mådde så dåligt. Tyvärr blev det kortsiktiga lösningar och till slut var jag fast i lånekarusellen. När han sedan fick arbete så var det försent att reda upp så till slut släppte jag allt till KFM och hade löneavdrag ett halvår. Min man blev vansinnig o lämnade in stämning om skilsmässa som jag inte skrev på. Nu har vi sålt vårt hus och efter likviden och att ha löst mina skulder fick jag kvar 685000. Min man fick 955000. Dessutom tog han ut 5000 från mitt konto o betalade köparna för en trasig värmepump. Han äger en Mc som han skrev över på sin svärson innan han lämnade in skilsmässan och han har fonder på ca 200000, medan jag har fonder på 110000. Min fråga är vilka rättigheter jag har vid eventuell bodelning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till äktenskapsbalken, du hittar den här.

Giftorättsgods läggs samman och delas lika

Vid en eventuell bodelning kommer din makes och ditt giftorättsgods att slås ihop för att sedan delas lika mellan er. Egendomen är giftorättsgods så länge någon av dessa omständigheter inte föreligger:

- äktenskapsförord anger att egendomen är enskild

- egendomen är förvärvad genom gåva med villkor om att den ska vara enskild

- egendomen är förvärvad genom arv/testamente med villkor i testamente om att den ska vara enskild

- egendomen har erhållits genom tex livförsäkring eller sjukförsäkring

- egendom som trätt istället för sådan egendom som förvärvats på något av ovan nämnda sätt

(se 7 kap 1 och 2 §§, 10 kap 1 §)

Den kritiska tidpunkten

Det är hur egendomsförhållandena ser ut den dagen då någon av makarna ansöker om skilsmässa som är avgörande för hur bodelningen kommer att se ut. (se 11 kap 4 §)

Detta skulle göra att motorcykeln inte ingår i bodelningen, eftersom din man skrev över den på svärsonen innan ansökan om skilsmässa. Om överlåtelsen var en gåva finns det dock en regel som gör att motorcykelns värde ändå ska ingå i bodelningen. Det krävs dock att överlåtelsen minskade din makes giftorättsgods med ca 10%. Själva motorcykeln ingår alltså inte, men värdet av den ska i så fall räknas med såsom om din make hade haft kvar motorcykeln. Då jag inte vet vad motorcykeln är värd kan jag inte klart säga att värdet kommer att räknas med, men har gåvan minskat din makes egendom med ca 10% så ska värdet ingå i bodelningen. (se 13 kap 3 §)

Undantagen egendom

Du har såklart rätt att ta bort sådant som är uteslutande för personligt bruk, tex kläder, samt personliga presenter. Under vissa förutsättningar har du även rätt att behålla rätt till pension på grund av pensionssparavtal. (se 10 kap 2-3 §§)

Bodelningen kan jämkas

I frågan framkommer inte hur länge ni har varit gifta. Jag vill därför uppmärksamma dig på den s.k. jämkningsregeln. Den innebär att en likadelning inte kommer att ske om ni varit gifta under bara en kort tid. I förarbeten har denna gräns satts vid fem år. Då kommer din man få behålla mer än hälften av sin egendom. Har ni varit gifta i mer än fem år bör denna regel inte bli tillämplig, vilket såklart är till din fördel. (se 12 kap 1 §)

Fördelning av lotter

Utifrån de ekonomiska uppgifterna i din fråga har din man en större egendom än vad du har. Detta innebär att han kommer få ge dig en del av sin egendom för att ni ska få hälften var. Detta sker genom lottläggning.

Vid lottläggningen har du rätt att i första hand få behålla den egendom som du äger. Sedan är det din make som bestämmer vad du ska få av hans egendom. Han kan välja mellan att antingen ge dig pengar eller annan egendom. Väljer han att ge dig egendom så ska den inte vara uppenbart olämplig för dig. Det krävs ganska mycket för att något ska anses vara uppenbart olämpligt eftersom det mesta går att sälja och på så sätt omsätta egendomen i pengar. Får du inte hela den andel från bodelningen som du har rätt till, har du en fordran på din man. Skulle så vara fallet skulle du eventuellt, under vissa förutsättningar, kunna kräva att svärsonen lämnar tillbaka motorcykeln till din make så att han kan ge dig det du saknar för att få hela din andel. (se 11 kap 7 och 9 §§)

Sammanfattning och råd

Jag har ovan redogjort för vilka rättigheter du har vid en eventuell bodelning. Jag har särskilt velat framhålla dina rättigheter vad gäller motorcykeln i det fall att den överläts som en gåva samt att du som huvudregel har rätt till hälften av ert sammanlagda giftorättsgods. Att du har hamnat hos Kronofogden i försök att rädda er ekonomi tar lagen tyvärr inte någon hänsyn till, såvitt jag tolkar paragraferna. Detta eftersom varje make svarar för sina egna skulder.

Skulle du vilja få en detaljerad beräkning av hur dina ekonomiska situation kommer se ut efter en eventuell bodelning, rekommenderar jag att du tar hjälp av Lawline Juristbyrå. Du kan då uppge alla era ekonomiska uppgifter och få en bild över hur stor andel du skulle ha rätt till. Är detta något du skulle vilja göra är du varmt välkommen att höra av dig till mig på johanna.bergvall@lawline.se, så ser jag till att du får kontakt med byrån.

Hoppas du känner att du fått en lite klarare bild över vad du har rätt till vid en eventuell bodelning!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare