Vilka principer påverkar vårdnadsfrågor

Kan folkbokföringen på vår dotter påverka en ev rättsligt process till fördel för föräldern som bor på nämnda adress?

Vi har delad vårdnad, delad tid med dottern, delad fakturering från förskolan och bot i samma stad.

Pappan har fått för sig att flytta långt bort och vill heller inte längre ha dottern 50 procent. Vi ska till familjerätten för medling men min fråga är om rättslig process påbörjas, har han fördel då hon är folkbokförd på hans lägenhet? Är det till min nackdel mao?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vilka bestämmelser som är centrala för bedömningen om vårdnad.

Barnets bästa

När det gäller frågor som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Det ska alltså göras en helhetsbedömning utifrån vad som är barnets bästa. Det står inte i föräldrabalken att folkbokföringsadressen i sig är avgörande. Barnets bästa ska även beaktas i första hand enligt barnkonventionen som också är svensk lag (artikel 3 barnkonventionen).

Barnets rätt till båda föräldrarna

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska man tänka särskilt mycket på barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Därför är det vanligaste att familjerätten strävar efter gemensam vårdnad, om det också är barnets bästa.

Utifrån uppgifterna i din fråga är det vad jag kan säga just nu. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare