Vilka personer befinner sig i rättsalen under en rättegång?

Hej! Jag kommer bli kallad som vittne till en rättegång. Jag skulle vilja veta vilka personer som kommer befinna sig i rättssalen då? Är det alla som är inblandande eller bara åklagare och juryn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med kan sägas att det beror lite på om du är kallad till ett brottmål eller ett tvistemål. Men i huvudsak gäller att samma personer kommer att finnas i rättsalen. Eftersom du nämner åklagare har jag utgått från att du ska vittna vid ett brottmål. För det första kommer målsäganden (den som påstås blivit utsatt för brott) och åklagaren finnas där. Ibland har även målsäganden ett målsägandebiträde. Du som vittne kommer att ha dem till vänster om dig. Sedan kommer till din höga sida den tilltalade (den som påstås begått ett brott) och dennes försvarare att sitta. Längst fram i rättssalen kommer en juristdomare, en
potokollförare och oftast tre nämndemän att sitta. Det är dessa
som dömer målet och är själva rätten. Utöver ovanstående personer kan, beroende på målet, tex olika sakkunniga kallas in, tolkar och som du, vittnen. Längst bak i salen kan också åhörare sitta. Eftersom rättegångar i Sverige är offentliga får i princip vem som helst vara närvarande och lyssna. Om målet rör tex sexualbrott eller minderåriga kan dock rättegången ske bakom stängda dörrar, vilket betyder att bara de som är direkt berörda får närvara.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare