Vilka paragrafer används för att göra en bodelning enligt sambolagen?

S och G är sambor, de har bott tillsammans i tjugo år men har nu bestämt sig för att separera. De bor i en bostadsrätt värd 550 000 kr som de köpt gemensamt. Lägenheten är belånad till 200 000 kronor. De har under sin tid tillsammans köpt en hel del möbler och annat bohag, detta värderas nu till 150 000 kr. När de flyttade ihop för tjugo år sedan hade G med sig en antik byrå och en stor fåtölj tillsammans värda 30 000 kr och S hade en matsalsmöbel värd 5000 kr. S har köpt och står som ägare till bilen de använt, idag värd 23 000 kr. S gillar att spela och har tyvärr spelskulder på 30 000 kr och G har ett privatlån på 5000 kr.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag får uppfattningen av att detta är en skoluppgift, som vi på Lawline tyvärr inte besvarar.

Trots det vill jag ändå hjälpa dig på vägen. Jag uppfattar din fråga som att det handlar om att upprätta en bodelning, och eftersom personerna som ska separera är sambor regleras detta i sambolagen (SamboL).

Frågan när en bodelning mellan sambor kan göras regleras i 8 § SamboL. Frågan om vad som utgör sambors egendom regleras i 3-7 §§ SamboL. Frågan om sambornas andelar och täckning av skulder regleras i 12-14 §§ SamboL. Fler tänkbara frågor att ställa sig finns och då hittar du troligtvis svaren i lagen.

Hoppas att du fick någorlunda vägledning för att själv kunna besvara frågan.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare