FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/08/2018

Vilka juridiska frågor kan man ställa sig när det kommer till våld inom nära relationer?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta när våld inom nära relationer kan ha betydelse juridiskt.

Våld inom nära relationer kan ha betydelse bland annat straffrättsligt och familjerättsligt.

Våld inom nära relationer kan ha betydelse straffrättsligt i fall personen som blir utsatt för våldet bestämmer sig för att anmäla personen. Detta kan leda till fällande dom med hänsyn till att det utgör någon form av misshandel: misshandel av normalgrad (3 kap. 5 § brottsbalken (BrB)), grov misshandel (3 kap. 6 § första stycket BrB) eller synnerligen grov misshandel (3 kap. 6 § andra stycket BrB).

Personen skulle även kunna dömas för grov fridskränkning (4 kap. 4 a § första stycket BrB) eller kvinnofridskränkning (4 kap. 4 a § andra stycket BrB), beroende på om personerna bor tillsammans eller inte.

Kontaktförbud kan även utdelas vid våld inom nära relationer (1 § lagen om kontaktförbud).

Våld inom nära relationer kan ha betydelse vid frågor om vårdnad med hänsyn till att gemensam vårdnad utgår som huvudregeln inte när föräldrarna har samarbetssvårigheter. Här åsyftas att våldet mellan föräldrarna och dess förmåga att kommunicera samt arbeta med varandra går ut över barnet (6 kap. 5 § andra stycket FB)

Detta är några juridiska frågor som man kan ställa sig när det kommer till våld inom nära relationer.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare