Vilka handlingsalternativ finns för dig som utsatts för stöld?

Hej, Vad borde jag göra om min före detta hyresvärden har stulit min dammsugare? När jag kontaktade polisen fick jag veta att det är väldigt svårt att påvisa att han gjorde det trots att jag hade fakturan och den före detta hyresvärden har publicerat bilderna av lägenheten i Facebook och dammsugaren syns på bilderna. Jag har flyttat ut från lägenheten och bor utomlands nu. Det betyder att jag har ingen tillgång till lägenheten längre. Stölden ägde rum på samma dagen när jag flyttade ut.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad omfattas av brottet stöld?

Att utan lov ta något som tillhör någon annan för att tillägna sig det utgör stöld om det inneburit en skada (8 kap. 1 § BrB). Jag utgår från att du inte gett din hyresvärd samtycke att ta dammsugaren. Ifall att dammsugaren har ett ekonomiskt värde anses tagandet innebära en ekonomisk skada. Har hyresvärdens avsikt varit att tillägna sig dammsugaren kan förutsättningarna för stöld vara uppfyllda.

Vilka valmöjligheter har du?

Min rekommendation är att du gör en polisanmälan. Stöld faller under allmänt åtal, vilket innebär att åklagaren väcker åtal (20 kap. 2 § RB och 20 kap. 3 § RB). Det finns dock en risk att förundersökningen läggs ner om bevisningen är för låg.

Det är då möjligt att väcka enskilt åtal, vilket innebär att du väcker åtal på egen hand. Det här innebär dock en ekonomisk risk, då du kan bli skyldig att ersätta motparten (din hyresvärd) för dennes rättegångskostnader om du förlorar målet (31 kap. 11 § och 18 kap. 1 § RB). Rättegångskostnader kan uppgå till höga belopp.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare