Vilka fysiska metoder får föräldrar använda mot sina barn?

Hej. Jag skulle gärna vilja veta om vad som räknas som en barnaga, finns det någon slags lista över vad som är tillåtet eller inte. (Lagom ) Hård tag i armen? - inga märken så klart. Vad kan man göra/ är tillåtet att göra när orden/skrik/ förklaringar inte når i stunden och barnet attackerar och slår sin förälder utan stopp, det kan pågå i timmar och det är omöjligt att stänga in barnet på sitt rum (barnet är 8 år). Vad är tillåtet att göra i försvarssyfte? Tacksam för din svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förbudet mot barnaga framgår av 6 kap. 1 § föräldrabalken och lyder så här:

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.

Förbudet mot kroppslig bestraffning brukar anses innebära ett förtydligande om att barnaga är brottsligt om motsvarande handling mot en annan person skulle vara straffbar som misshandel. Misshandelsbrottet regleras i 3 kap. 5 § brottsbalken och består i att gärningspersonen tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd. I strikt mening är alltså alla åtgärder som leder till skada eller smärta hos barnet straffbara som misshandel. Ett hårt tag i armen kan vara straffbart som misshandel om det leder till smärta.

I praktiken anses föräldrarna emellertid ha visst utrymme att använda fysiska metoder för att övervinna fysiskt motstånd från barnet. Föräldrarna är skyldiga att hålla uppsikt över barnet och om barnet gör fysiskt motstånd måste föräldrarna kunna agera mot det. För att undvika straffansvar bör dock föräldrarna se till att inte använda hårdare fysiska metoder än vad situationen kräver och de får inte använda våld i efterhand som bestraffningsmetod.

Kort sammanfattat är alltså förbudet mot kroppslig bestraffning absolut, vilket innebär att föräldrar inte under några omständigheter får bestraffa sina barn genom att tillfoga dem kroppsskador eller smärta (inte ens lindrig eller kortvarig smärta). Som led i sin uppgift att hålla uppsikt över barnet har de dock viss frihet att använda fysiska metoder för att övervinna fysiskt motstånd från barnet. För att undvika straffansvar bör de dock se till att inte använda hårdare metoder än vad situationen kräver.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare